Pages

Friday, February 15, 2013

perihal maaf. minta maaf. memaafkan.

kadangkala kita tahu kita bersalah apabila kita buat sesuatu perkara yang tidak betul sama ada kita sengaja ataupun tidak, kita akan minta maaf. benar, minta maaf takkan merubah keadaan dan perkara yang telah terjadi, tapi minta maaf itu adalah salah satu cara untuk membaik pulih keadaan.

meminta maaf itu lebih baik dari tidak berbuat apa-apa. lebih baik dari terus membatukan diri.

kadangkala juga dalam sesetengah keadaan, meminta maaf itulah satu-satunya pilihan yang tinggal. tidak ada pilihan lain. meminta maaf itu juga menunjukkan kita masih lagi peduli untuk berdepan dengan kemelut keadaan, bukan lari membebaskan diri. rasa kebertanggungjawaban itu masih lagi pincang.

kata maaf itu juga mungkin menjadi hadiah terindah buat sesetengah orang yang sangat mengharapkannya. meminta maaf ketika berbuat sesuatu kesalahan sama ada sengaja ataupun tidak, pastinya boleh membuatkan hati kita tidak menjadi tenang. maka kemaafanlah yang menjadi penawarnya.

dan mungkin juga dalam sesetengah keadaan, kata maaf itu sukar terucap... tergantung kepada seikhlas mana kita mampu redha dan menerima situasi "damage has been done" itu. sebesar manakah kesan yang tertimpa ke atas diri kita ini, sehingga menyukarkan kata-kata maaf itu terluah dari hati?

runtuhkah ego seseorang itu apabila menuturkan maaf? tidak.
kalah menang seseorang itu ditentukan oleh kata maaf? tidak.

seseorang yang memberi kemaafan tidak akan berasa kurang sedikitpun dari orang yang memohon kemaafannya... tidak pula dia merasa kurang dari apa yang dimilikinya, melainkan kebesaran jiwanya...


wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik