Pages

Sunday, May 8, 2011

edisi tribut.

semua orang akan cakap mak dia lah yang terpaling best dalam dunia on Mother's Day. ya, semua orang punyai hak untuk dapat mak yang terbaik dalam dunia. takdak mak kita, takdak lah kita dalam dunia ni. mak lah bidadari dunia kita. mak lah yang akan ada dengan kita no matter what happen kat kita.

teringat kisah time interview uni Manipal baru-baru ni. interviewer kerap tanya saya soalan regard mak. 
interviewer tanya, apa yang motherly quality that do you possess from your mom the most?

i said, her charm.
 (hak3...muntah 10 guni!)

tak lah. i said, from her i learn everything.
mak saya superwoman.
mak saya la doraemon saya.
domestic engineer.

mak saya memang cekap. nak-nak pulak married to a navy, memang semua kena survive sendiri. so anak-anak memang dia cekap uruskan.
naik basikal hantar saya p sekolah. turun naik bas kelek adik saya  time balik raya waktu ayah takdak, away to Italy setahun. yes, setahun, ayah n mak away from each other. during that period maklah yang uruskan semua.
mak belajar driving, semua benda dia uruskan. soal bank, bil, lesen, urusan rasmi.mak saya memang cekap!
sebab tu, saya lagi confident bila drift dengan mak naik kereta. memang mak saya bawak kereta stail road bully, but i love her just the way she is.

mak saya bukan streotaip lady driver, memang kaw2 la dia hon orang, lagi pulak kalau pompuan bawak slow. speeding. so kereta yang banyak jahanam sebab eksiden pun gara-gara mak. hehe...

masak? yes mak saya memang best cook. dia ajar anak-anak dia makan semua benda. tolak batu ngn kayu ja. benda-benda eksotik yang tak ramai anak muda makan.... nak tahu, adik bongsu saya since umur dia 5 tahun adalah peminat tegar ulam-ulaman. pucuk janggus.pucuk betik, semua dia sebat. haa yang tulah yang dia ajar anak-anak dia makan. cakap ja dishes from any negeri dalam malaysia, baik nasi dagang, nasi kerabu laksam sampailah soto johor, semua dia terer buat sebab anak-anak dia suka makan. sanggup beli buku masakan sebab nak belajar buat. taktau buat tanya orang camna nak buat. 

dan paling penting, eventho mak suruh saya belajar tinggi-tinggi, skill kat dapur jangan lupa. yes saya memang suka makan dan masak. so saya happy bila dapat mak yang memang rajin turun ke dapur. dia kata, pandai masak tu satu aset yang anak dara mesti kena ada. esok ni kalau kawin, sapa nak tolong masak kat suami? anak-anak jadi ketegaq (degil) sebab xdak air tangan ibu yang masak untuk anak-anak. wow. mak saya sangat advance dalam membentuk kriteria sebegitu. okay, mak saya memang sangat tradisional bab adab-adab anak dara ni. kalau anak dara tak pandai masak, tak pandai kemas rumah, selekeh, penyegan nak mati bila suruh buat kerja....itu memang saja cari pasal. 

tailor? yes. langsir dalam rumah mak yang jahit. tak pernah beli. cadar pun sama. baju uniform sekolah pun sama. alas meja, alas kerusi, sarung kusyen semua benda kalau yang boleh dialas dalam rumah tu memang mak saya punya kerja. baju kami adik beradik semua mak jahit. baju dinner saya time kat maktab yang ada labuci-labuci lip-lap macam lampu kelip-kelip nak raya tu mak yang jahitkan. mak saya yang design baju, cakap ja, okay tahun ni nak baju raya pesen ni, pesen tu. sure. memang jadi. mak saya ni kreatif orangnya. 

bab berniaga? pergh.. mak memang takleh duduk diam. ada ja masuk dealer tu, dealer ni...amik order tu ,order ni. sana sini ligat. tupperware la, rorine la.tah mak nenek apa lagi pun dah taktau, tapi semua benda tu buat dia cekap uruskan financial tiap-tiap bulan. good. mak saya memang superb.

lastly. saya sayang mak sebab mak boleh buat apa saja untuk saya. anything. cakap ja, saya tau dia mesti ada untuk saya.

bukan sebab tu ja.

banyak lagi sebabnya. tak terkata.

saya cuma boleh kata,

Mak, I love you cause you're amazing, just the way you are. 

SELAMAT HARI IBU BUAT MAK, NORAZLIN MD. ISA. 

hadiah hari ibu buat jangka masa ni? 
bagi mak menantu.
hahahah!

(read : mood toek.)


No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik