Pages

Friday, March 26, 2010

ingat kau bagus sangat???

slm wbt to all my blog readers..hehe!

dua tiga hari lepas ada junior comment kata blog saya best.wallahualam la yg best tara mana tu saya xtanya la plak kan..masing2 have their own words to say n feel anything that i wrote in my own blog.hee~thanks nad!

ntah la nk cakap camna isue neh.1st of all, bukan la nk kata saya neh bgus sgt kn, or xterlintas pon nk kata diri nie cantik or watsoever. saya cakap nie xder niat pon nk mengutuk, megumpat or nak mengata kt orang...just nk expresskan apa yg saya xpuas hati.

tengahari td time fardhu ain, ada senior wat presentation. well, i think mmg la tajuk yg diorng ckp tu nmpak jer remeh, tp somehow...it turn to be true. saya dah terlupa exact tajuk dy haper,tp some sort of diorng bercakap pasal tabiat,keburukan n isu pasal hukum umpat-mengumpat nie. to cut it shortly, saya malas nk include dalil2 or watsoever, since benda tu dah jelas hukumnya dalam al-quran..yang perbuatan mengutuk,mengumpat tu boleh bawa kepada fitnah,...dan memfitnah tu hukumnya berdosa besar dan dosa kesalahannya tu lebih berat daripada dosa membunuh kan...*klise giler ayat nie...kat mana2 pon kita selalu dgr*

dalam presentation tu,akak tu jugak ada bgtaw...tp ada beberapa hukum dimana mengutuk or in other word bercakap tentang keburukan orang lain tanpa pengetahuan tu dibolehkan dalam islam.contohnya:*yang saya sempat ingat*

- 1st: mengadu tentang keburukan seseorang itu untuk mendapat pembelaan sewajarnya ke atas dirinya. contoh: seorang isteri mengadu kepada kaunselor perihal suaminya yang mendera/bertindak buruk ke atas dirinya dan tujuan si isteri tadi mengadu bukanlah untuk membuka aib suami,tetapi untuk mendapatkan hak yg sewajarnya ke atas dirinya.

-2nd : mengadu tentang keburukan orang lain untuk mengelakkan kemungkaran terus berlaku. contohnya : seorang jiran mengadu kepada pihak jabatan agama islam / pihak berkuasa tentang perihal buruk jirannya yg seringkali membawa lelaki yg bukan muhrim masuk ke dalam rumahnya. dalam kes ini, hukum membuka aib itu dibolehkan untuk mengelakan kemaksiatan dari terus berlaku.

-3rd : memberitahu perihal buruk seseorang dengan niat untuk memberi pengajaran kepada orang lain. contoh : mcm seorang penceramah bercerita mengenai perihal buruk seseorang sebagai peringatan dan pengajaran orang yang mendengar ceramahnya. niat si penceramah hanya sebagai untuk memberi contoh yg mungkin memberikan kesan yang lebih dekat kepada ceramahnya.

- 4th : menyebut sesuatu yg tidak elok pada diri seseorang untuk memudahkan urusan orang yang lain. contoh : katakan lah, seseorang meminta anda menyampaikan sesuatu kepada si polan, atau si polan.jadi kalau si polan tu gemuk ker, bibir tebal ker..dibolehkan untuk menyebut gelaran yang sedemikian rupa dengan niat untuk memudahkan pengecaman n barang tersebut lebih mudah disampaikan kepada si pemilik barang. tp jangan pulak lepas tu sesuka hati jer nk menggelarkan si polan tersebut dgn panggilan yg buruk2,buatnya si hamba allah tu xredha..berdosalah anda.tanggung sendiri lah dosa anda tu jawabnye...

-5th : kutuk dibolehkan tp jangan sampai we obviously mention abt that person sampai orng lain boleh agak siapa orang yg kita maksudkan.bila smpai tahap macam tu, haa tu xboleh! n plus, kne bercerita tu hanya kepada orng yg dpt membantu menyelesaikan masalah tersebut dan boleh dipercayai. since, kita xnak something yg kite bgtaw tu bertukar jadik fitnah pulak.


ok thats about what i gain in fardhu ain tengahari td.ok now lets proceed to the story...

tadi petang, saya ngn kawan2 kuar.g terminal one.out for a movie.alice in wonderland. ok thats not the main point. actually i wanna talk about is betapa saya telah berjumpa seorang mamat yg sangat kurang hajar, n perasan dy bgus sgt!

saya masuk mcd beratur.nk beli sundae cup kt mcd. ada dua orang mamat beratur blakang saya that time. saya dengar salah sorang lelaki tu bercakap kt kt kawan dia yg seorang lagi tu :

suara 1 : wei, awek tudung merah tu....

*saya mmg perasan that he was referring it to me since dah xder sape girl kt sekeliling tu yg pkai tudung merah + baju hitam*

suara 2 : ah xnak la.awek specky la.buruk siot....

*i was wearing my spect at that time. sentap tetiber. kalau anda ditempat saya masa tu,dun u feel the same think that i feel?kurang ajar betul.suka hati nk ckap orang buruk.macam lah awak tu bagus sangat!!!!!!*

saya amik sundae cup saya.bayar dan pusing belakang,saya jeling tajam kat dua2 orang yg bajet hensem sangat tu!* okey no doubt,mmg la hensem but thats not the ticket for u nk hina orang sesuka hati kan??* saya dgr one of them bersuara :

wei..awek tu dah jeling kat kau...

hah,tau pon! ingat saya pekak ker??dah taw saya jeling.bajet saya xreti nk marah. mulut tu xreti nk mintak maaf sikit pon. ok fine, mmg la tu mulut awak nk cakap apa pon....but mind your own words la! saya xnak ckp harsh words,sbb tu pon akan labelkan saya sama jer mcm diorng tu. behave your manners la.dah la ckp kt perempuan mcm tu...biadap betul! gaya mcm orng xsekolah jer bercakap. padahal harapkan pkai jer smart!urghh~~~

niat kt sini,bukan mengutuk.saya bercakap mengenai seorang entiti yg digelar makhluk allah yang diberi nikmat untuk bercakap bukan untuk menyenangkan hati orng yang mendengar. plus saya xrasa post ni mengutuk sesiapa pon, saya menggunakan alasan ke 3 dan ke 5. saya just cerita sebab nak bagi pengajaran untuk orang lain kat luar sana tu or sesiapa yg terbaca blog ni jangan sesuka hati nk mengumpat orang!depan2 lak tuh..sumpah makan dalam. dan saya jugak xrasa sampai tahap yang saya kutuk diorang,sebab orang2 yang baca post nie pon xkenal siapa dorang tu!

huhu~
lega dapat tulis.
mula2 geram jugak.yelah sapa yg xmrah bila dikata sedemikian rupa!
but istighfar bebanyak.haish.

ok wassalam wbt.. ciao~

2 comments:

  1. haha..
    mknanye slama ni aku bkn mengutuk org la..
    blh wat lagi ni..

    ReplyDelete
  2. haha...ada jugak manusia macam anda atas muka bumi nie...perasan xpenah kutuk orng.

    ReplyDelete

 
Images by Freepik