Pages

Monday, March 7, 2011

dare to be daring?


Do you see beauty created by the Hijab, the pink seductive shirt, or is it perhaps her piercing eyes that exist without the dogmas of culture?

terkejut?
hati dipagut rasa tidak puas hati?
marah mungkin?



saya cuma mahu mengajak mereka berfikir secara terbuka apabila melihat gambar ini. maksud saya 'terbuka' adalah, cara melihat sesuatu dan memberi pandangan serta cuba lari dari sifat suka mengkonklusi membuta tuli.

saya bukan mahu membina kamar provokasi. hanya cuba untuk mengajak keluar dari pemikiran stereotaip dan sifat suka mengklasifikasi tanpa melihat sudut pandangan yang lain.

baik, dari gambar yang anda lihat, saya pasti anda akan berasa marah kerana seolah2 islam 'dihina' apabila gadis itu berpakaian sedemikian rupa bukan? apologi, bukan maksud saya menghina agama kita yang suci ini. tidak dan tidak.

saya mahu highlight sudut pandangan golongan yang menganggap berhijab adalah satu bentuk 'opression' dalam kalangan sisters (muslimah). bertudung litup dan berniqab dianggap sebagai suatu bentuk ekstrimis, wanita tidak dibenarkan mengekspresi diri mereka dan menyerlahkan diri mereka. seolah2 berlaku gender biased dalam kes ini.

berlainan sekali dengan wanita barat. mereka bebas berpakaian apa sahaja yang mereka mahu untuk mengekspresi diri mereka dengan menggunakan pakaian sebagai medium utama. mereka menggunakan faktor tarikan seksual sebagai motif untuk menyerlahkan diri mereka.

persoalannya : ADAKAH DENGAN BERPAKAIAN SEKSI ITU MENARIK PERHATIAN ATAUPUN DENGAN BERHIJAB ITU LEBIH MENARIK PERHATIAN?


masih tidak nampak apa yang saya cuba sampaikan?

baik. lihat analogi ini. ada dua buah kotak. satu kotak yang lutsinar dan satu kotak lagi  kotak yang dibalut dengan kertas hitam legap. kotak lutsinar : anda boleh nampak apa sahaja isi di dalamnya. cantik isi dalamannya mungkin membuatkan orang menatap kotak tersebut untuk beberapa ketika. anda isi dalaman tidak menarik perhatian, tidak cantik? malah munkgin orang akan tidak akan ambil kisah pun apa yang terkandung didalamnya. manakala kotak hitam legap yang dibalut rapi itu juga mempunyai isi didalamnya. anda ingin sekali mengetahui isi di dalamnya. hati dipanjat rasa inkuiri yang memuncak.tiba-tiba! hujung kotak hitam legap itu dikoyak sedikit balutannya. hati yang semakin dikecam rasa ingin tahu itu semakin menebal bukan?yang mana satukah yang membuatkan jiwa anda penasaran mahu mengetahui isi didalam kotak tersebut?

kotak hitam legap yang sudah sedikit terkoyak balutannya?

ATAU

kotak lutsinar tadi yang sudah kelihatan segala-galanya?


jawapan saya : pastilah kotak hitam yang dibalut tadi.bukan?


begitulah para sisters sekalian!
seperti mana manusia mengklasifikasikan cantik sebgai suatu yang subjektif. begitu juga tafsiran saya terhadap  those yang claim bila berpakai terdedah sana sini dan memperlihatkan aurat anda kepada tontonan umum itu adalah seksi, cantik dan menarik perhatian. SEKSI ADALAH SUATU PERKARA YANG SUBJEKTIF JUGA.

cantik = menarik perhatian
menarik perhatian = seksi
seksi= cantik?

BAGI SAYA TIDAK.

kenapa saya berpandangan sedemikian?
ya. berpakaian seksi mungkin menunjukkan anda seorang yang menarik perhatian.
mungkin sekaligus memperlihatkan kecantikan anda.
namun bagi saya,
ANDA IBARAT KOTAK LUTSINAR TADI.

anda rasa berpakaian seksi itu suatu tarikan orang terhadap anda? fikirkan.
orang mungkin menganggap anda menarik perhatian kerana anda kelihatan cantik apabila berpakaian seksi.
orang akan stop dan stare dengan keseksian dan kecantikan anda. mungkin untuk sebentar cuma.
andai mereka sudah puas. mereka akan berlalu.
namun bagi yang tidak cantik dan berpakaian seksi pula bagaimana?
mungkin ada juga yang sudah tidak hiraukan anda berpakaian sebegitu...
mengapa?
SEBAB SEMUANYA SUDAH TERDEDAH.
SEMUANYA SUDAH KELIHATAN.
TIADA LAGI YANG MENJADI SUATU BENTUK' RAHSIA' YANG MAHU DISINGKAP.

namun bagi sesetengah sisters yang berniqab, bertudung labuh, melonggarkan pakaian dan sebagainya...
ANDA IBARAT KOTAK HITAM LEGAP YANG SEDIKIT TERKOYAK BALUTANNYA.
mengapa saya analogikan dengan kotak yang sudah terkoyak balutannya?
INI SAYA TUJUKAN KHAS BUAT MUSLIMAH YANG BERNIQAB.
kalian hanya memperlihatkan sebahagian daripada muka anda sahaja dan selebihnya ditutup rapi.
begitu juga muslimah yang menutup, menjaga kemaslahatan aurat anda.
dan cuma memperlihatkan apa yang patut dilihat sahaja.

saya pasti. (ini sekadar andaian saya sahaja)
sekiranya saya melihat kedua-dua perkara diatas.
saya akan mengklasikifasi muslimah yang menjaga aurat dan berniqab itu lebih 'seksi' sebenarnya.

saya lebih curious untuk tahu apa yang ada pada sister yang berniqab itu.
wajah disebalik niqabnya.
saya lebih ingin tahu apa yang ada di balik sister yang mengenakan jubah, berbaju longgar dan menutup sempurna tubuhnya.
tapi....
ibarat kotak yang begitu istimewa dan berharga...
JADI HANYA YANG BERHAK DAN ISTIMEWA SAHAJA YANG MAMPU MEMILIKINYA DAN MELIHATNYA.

berbalik kepada gambar wanita yang separuh melindungi wajahnya dan berbaju seksi kerana mendedahkan dadanya sebentar tadi....
dimana letaknya nilai 'seksi' dan 'cantik' itu pada anda?

DIMATANYA?

ATAU?

PADA TUBUHNYA YANG TERDEDAH ITU?




isu lain yang saya cuba timbulkan ialah, berniqab dan bertudung labuh itu bukan suatu bentuk penindasan. ia adalah kerana untuk memelihara ciri kewanitaan dan nilai muslimah itu sendiri sebenarnya. ANDA TERLALU BERNILAI. bukan juga berniqab dan mengenaikan pakaian yang berselubung itu sebagai simbolik Islam mengajar umatnya untuk bersikap tidak up-to-date dengan apa yang berlaku disekelilingnya...tetapi lebih kepada untuk menjaga 'sesuatu yang dianggap berharga' dan 'seksi' di balik selubungannya itu.

saya sudah luahkan apa yang termaktub dalam fakutli pemikiran saya.
anda pula bagaimana?


6 comments:

  1. explain pasal benda ni boleh?

    ReplyDelete
  2. sebentar ye.saya akn edit post saya ni. just in a minute. then silakan sekiranya ada kritikan. :)

    ReplyDelete
  3. something good to share http://hazazean.com/2011/03/02/hijab-because-youre-precious/

    ReplyDelete
  4. syamimi >> thanks. :)

    naqib >> thank you for sharing. i've viewed it. nice piece btw! :)

    ReplyDelete

 
Images by Freepik