Pages

Saturday, March 26, 2011

dimanakah nilai comfort zone kita di mata Allah?

selepas solat berjemaah di bilik usrahmate, kami ada simple tazkirah session.
seorang sahabat berkongsi sepotong ayat al-quran.
*sebuah kisah sebenarnya...tapi...ada kaitan la dengan ayat al-quran tu*

surah al-araf . ayat 163-166.

pernah dengar kisah hari Sabbath?

okey ini versi yang saya share dari kakak naqibah saya:

rumusan ayat 163.

hari Sabbath ni hari bagi Bani Israel. hari ni memang diperuntukkan untuk mereka beribadah je pada Allah, dan mengenepikan urusan dunia. sebab pada asalnya , kaum Bani Israel ni, bagi alasan yang mereka tak sempat nak beribadah pada Allah disebabkan mereka terlalu sibuk bekerja. diorang ni duduk kat tepi laut, so pekerjaaan diorang menangkap ikan lah. jadi mereka minta pada Allah, satu hari khas untuk mereka beribadah pada Allah, which is hari Sabtu/ Sabbath. Allah makbulkan permintaan mereka namun Allah beri syarat yang mereka kena betul-betul ikut perintah Allah itu. mereka setuju pada mulanya.tapi....., since Allah nak uji orang-orang yang benar-benar patuh dan taat perintahNya, Allah jadikan hari Sabtu tulah hari yang paling banyak hasil tangkapan kat laut, tapi hari tersebut mereka tak dibenarkan untuk keluar bekerja melainkan beribadah kepada Allah.hari lain punya hasil tak sebanyak hari Sabbath tu.

tapi dah dasar sesetengah daripada mereka ni ingkar perintah Allah, konon nak mengelat lah. ada sebahagian daripada mereka malam Jumaat sebelum pagi Sabtu menjelma, ada yang pergi pasang jala lah... tembok penahan ikanlah *lebih kurang lah* in order walapun diorang tak turun ke laut, tapi diorang masih boleh dapat hasil tangkapan yang banyak. *mane aci, main tipu cmni kan? berani pulak tu mengelat-ngelat dengan Allah*

so daripada peristiwa ni...golongan kaum tu terpecah kepada tiga golongan iaitu :

1. golongan yang ingkar perintah Allah.
2. golongan yang menegah/melarang golongan yang ingkar tadi supaya jangan buat dah.
3. golongan yang xpuas hati/ kata kat golongan kedua macam ni : EH LANTAK LAH GOLONGAN PERTAMA TU NAK BUAT APA PUN, JANJI KITA TAK BUAT SUDAH. TAK PAYAH SIBUK2 NAK LARANG. NANTI DIORANG YANG AKAN DI AZAB. (ayat 164)


hehe...tahu lepas tu apa yang jadi?

Allah berfirman dalam ayat 165 seterusnya :

"Maka ketika mereka melupakan (tidak menghiraukan) apa yang telah diperingkatkan kepada mereka, Kami selamatkan orang-orang yang melarang daripada perbuatan jahat itu, dan kami timpakan orang-orang yang zalim dengan azab seksa yang amat berat, disebabkan mereka berlaku fasik (derhaka)."

point saya cuba highlight?

lihat, Allah stress out tentang balasan terhadap golongan pertama dan golongan kedua kan? macam mana dengan golongan ketiga pula?

Allah tak ada mention pun walaupun dalam ayat yang seterusnya. tak percaya?

okay lihat dalam ayat 166 :

"Maka setelah mereka berlaku sombong dan takbur (tidak mengambil endah) kepada apa yang telah dilarang mereka melakukannya, Kami katakan kepada mereka : "Jadilah kamu kera yang hina."

ini stress out balasan kepasa golongan kedua jugak. jadi mana balasan untuk orang ketiga?????

Allah tak ada mention pun dalam al-Quran. sebagai mana yang kita tahu, al-Quran ni kalam Allah. apa isi yang terdapat didalamnya semuanya penting untuk kita bukan? jadi kalah tak ada sebut pasal golongan kertiga tu, apa maknanya?

MAKNANYA : TAK ADA VALUE LANGSUNG PUN TERHADAP GOLONGAN KETIGA TERSEBUT! AT LEAST, KALAU BUAT BAIK ALLAH DAH STATE APA BALASANNYA, BEGITU JUGA SEBALIKNYA UNTUK PERBUATAN JAHAT...NAMUN UNTUK GOLONGAN YANG ALLAH TAK MENTION DALAM AL-QURAN NI...DI MANA KEDUDUKAN MEREKA???? APA BALASAN YANG SETIMPAL DENGAN APA YANG MEREKA TELAH KERJAKAN??

cuba refleksi balik diri kita. aplikasi balik dengan keadaan kita zaman sekarang. KEBANYAKAN ANTARA KITA SEDANG ATAUPUN SUDAH MENJADI GOLONGAN KETIGA TERSEBUT.


kenapa saya katakan demikian???

LIHATLAH PADA HARI INI, BILA DATANGNYA GOLONGAN YANG MENGAJAK KEPADA KEBAIKAN, DIPERLEKEH-LEKEHKANNYA GOLONGAN INI. SESETENGAH LEBIH SUKA BERPRINSIP " AKU TAK KACAU HIDUP KAU, JADI TAK PERLU KACAU HIDUP AKU". ADA PULA YANG BERKATA " KENAPA NAK SIBUK-SIBUK AJAK ORANG/SIBUK-SIBUK NAK NASIHAT ORANG, NANTI DITUDUH JAGA TEPI KAIN ORANG".


kita lupa untuk berpesan-pesan kepada kebaikan. 
lupa untuk berpesan-pesan kepada kebenaran.
maka rugi lah kita!

"Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian. Melainkan yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran"

(Al-Asr, 113 : 1-3)

sesetengah daripada kita enggan keluar dari comfort zone kita. zon selesa. inilah yang saya maksudkan. menganggap diri tidak punyai kekuatan untuk menegur, gara-gara menuduh diri masih dangkal ilmu agama?   ALASAN ITUKAH YANG MAHU DIGUNAKAN DIHADAPAN ALLAH NANTI???

tak berani mahu menegur sedangkan melihat kemungkaran berlaku di depan mata? maka cegahlah...apa anda tidak sedarkah anda sudah berada dalam golongan ke-3 ini andai anda masih duduk diam dan tidak berbuat apa-apa?? apa balasan anda nanti andai anda masih dudk berpeluk tubuh sahaja?? fikirkan!



عَنْ اَبِى سَعِيدِ الْخُدْرِي قَالَ سَمِعْتُ 
رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ
مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرهُ بِيَدِهِ
فَاِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَاِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ
فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ اَضْعَفُ الاِيمَانِ

Daripada Abu Said al Khudri r.a. katanya : Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda :
"Sesiapa dikalangan kamu yang melihat kemungkaran maka hendaklah dia mencegah dengan tangannya sekiranya dia tidak mampu hendaklah dia menegah dengan lidahnya, sekiranya dia tidak mampu maka dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman

(Hadis sahih riwayat Muslim)


aku tak punya kuasa. aku tak punya lisan untuk menegur. jadi aku mencegah dengan hati walaupun itu adalah selemah-lemah iman.

OH JADI INI ALASAN ANDA YA?


ketahuilah, bahawa semua tingkatan perbuatan itu BUKAN SUATU PILIHAN, namun ianya adalah TINGKATAN TINDAKAN PENCEGAHAN YANG HARUS KITA MULAKAN DARI YANG TERATAS. iaitu dengan kuasa, selepas itu dengan lisan...dan yang terakhir apabila nabi SAW *selawat ke atas baginda* bersabda cegah menggunakan hati itu merupakan selemah-lemah iman....itu adalah suatu bentuk sindiran kepada kita sebenarnya.... TAKKAN SELAMANYA NAK MENCEGAH DENGAN HATI???


bangkitlah wahai saudaraku! bangkitlah..sedarkan diri kita yang sedang berada dalam comfort zone ini. sampai bila lagi? baru nak sedar bila sudah sampai masa saling menunjalkan diri di padang Mahsyar nanti, kau mendakwa aku, aku mendakwa kau....sampai itu terjadi? sudah tidak ada gunanya....

UMAT NABI MUHAMMAD NI MULIA. ALLAH SENDIRI DAH BERFIRMAN DALAM SURAH ALI IMRAN AYAT 110.

“Kamu (umat Islam) adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia. Kerana kamu menyuruh yang makruf dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya ahli kitab itu beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka. Di antara mereka ada yang beriman, namun kebanyakan mereka adalah fasik…”


kita ni umat Muhammad yang terpilih untuk laksanakan kerja-kerja kenabian. Ramai orang tak sedar hakikat tu, tanggungjawab berdakwah tergalas di atas setiap bahu semua orang, selagi mana dia layak bergelar seorang muslim.  Hinggakan Rasulullah sendiri pun pernah cakap ; “ Sampaikanlah dariku walaupun sepotong ayat”.


meskipun sedikit, biarlah meninggalkan kesan. itu yang lebih penting.

fikirkan. 
wallahu'alam.


1 comment:

 
Images by Freepik