Pages

Saturday, July 14, 2012

Malay A1 SL World Literature Essay (International Baccalaureate)

I composed this essay about two years ago. 1st draft, without much correction and amendments to be made. (except for a few spelling error). but Alhamdulillah for my points and issues that I put in, there's none. :)

just so you know the World Literature Essay is one of the assignment that I have to complete under Standard Level Malay A1 subject that I took in International Baccalaureate Diploma Programme. words must not be lengthy, not more than 1500words. we studied the world literature books that of course, being translated to Bahasa Melayu. during my years doing IB, I studied three novels which is Lorong Midaq (Midaq Alley) by Naguib Mahfouz from Eygpt, Isteri Hanaoka Seishu (The Doctor's Wife) by Sawako Ariyoshi from Japan and last but not least is Okonkwo (Things Fall Apart) by Chinua Achebe from Nigeria. so for my essay, I just choose two from three novels that I studied, to make comparison.



TITLE:
 Satu bandingan unsur pilih kasih dalam hubungan ibu bapa
terhadap anak-anak mereka oleh Chinua Achebe dalam novel
OKONKWO dan Sawako Ariyoshi dalam novel
ISTERI HANAOKA SEISHU”

NUMBER OF WORDS: 1433




Anak- anak ibarat harta paling berharga dan setiap ibu bapa berhasrat untuk memberikan yang terbaik kepada anak-anak mereka. Walau bagaimanapun, kasih sayang yang dicurahkan oleh ibu bapa kepada anak-anak kadangkala boleh menerbitkan sikap pilih kasih dalam kalangan ibu bapa. Elemen pilih kasih itu seolah-olah telah menjadi norma dalam masyarakat dan isu tersebut telah menjadi sebahagian daripada aspek kekeluargaan yang cuba dikupas oleh Chinua Achebe lewat karyanya Okonkwo serta novel Isteri Hanaoka Seishu, karangan Sawako Ariyoshi. Meskipun kedua-dua penulis ini datang dari latar masyarakat yang berbeza, pertembungan titik persamaan antara budaya dan kehidupan masyarakat Jepun serta masyarakat dari Nigeria inilah yang menjadi mesej yang cuba diselitkan oleh penulis dan bakal diperincikan dalam perenggan-perenggan yang seterusnya.

Kedua-dua penulis menggarap tema pilih kasih ini melalui persoalan kaitan peristiwa kelahiran anak yang memberi kesan mendalam terhadap ibu bapa. Peristiwa yang signifikan sewaktu kelahiran anak membuatkan ibu bapa berasakan anak tersebut cukup istimewa ataupun berdasarkan pengalaman yang terpaksa ditempuhi dalam menantikan kehadiran anak tersebut. Melirik kepada teks Okonkwo, Ezinma lebih disayangi oleh ayahnya berbanding dengan adik-beradiknya yang lain. Ezinma merupakan satu-satunya zuriat Okoknwo bersama Ekwefi yang hidup. Rata-rata anak Okonkwo bersama Ekwefi tidak hidup lama dan meninggal dunia sewaktu mereka masih bayi. Namun, setelah batu ‘iyi-uwa’[1] milik Ezinma ditemui, peristiwa tersebut telah menamatkan sumpahan terhadap dirinya. Peristiwa tersebut jelas menggambarkan betapa kelahiran Ezinma sangat bermakna. Maka tidak hairanlah jika Okonkwo sangat melebihkan Ezinma berbanding dengan anak-anaknya yang lain.

            Menyelusuri novel Isteri Hanaoka Seishu, Naomichi seringkali menceritakan peristiwa kelahiran Umpei yang unik kepada orang ramai. Naomichi tidak pula berasa megah untuk menceritakan kisah kelahiran anak-anaknya yang lain yang seramai 8 orang itu. Malah, kelahirannya sangat memberi kesan buat Otsugi kerana Umpei merupakan anak sulung lelakinya dan satu-satunya anak mereka yang disambut oleh suaminya sendiri. Ternyata, unsur pilih kasih itu wujud apabila Naomichi dan Otsugi sentiasa menyebut-nyebut perihal Umpei berbanding dengan adik-beradiknya yang lain. Pernyataan dari sebuah artikel memperkukuhkan hujah bahawa kedudukan anak lelaki dalam keluarga telah  menyebabkan amalan pilih kasih :


Ada orang tua yang memberikan perilaku sangat istimewa hanya pada salah satu buah hatinya saja kerana ia adalah anak lelaki pertama dalam keluarga…”[2]

           
Chinua Achebe turut mengetengahkan isu pilih kasih melalui perwatakan ibu bapa yang sentiasa melakukan yang terbaik bagi menyenangkan hati anak kesayangan mereka dalam novelnya, Okonkwo. Sungguhpun Okonkwo bersifat kasar terhadap anak-anaknya, namun sifat penyayang masih terselit dihatinya. Hal ini terbukti melalui peristiwa Ezinma jatuh sakit dan dibawa oleh Chielo ke dalam gua untuk bertemu dengan Agbala, Okonkwo sanggup menunggu di luar pintu gua bersama isterinya kerana khuatir akan keselamatan Ezinma yang berada dalam ketakutan ketika itu. Okonkwo juga menegah Ezinma daripada berkahwin di Mbanta kerana ingin Ezinma mendapatkan calon suami yang terbaik di Umuofia. Sedangkan dalam masa yang sama, Okonkwo turut mempunyai seorang lagi anak perempuan, Obiageli namun nasihat tersebut hanya ditujukan buat Ezinma sahaja. Jelas, Okonkwo ternyata agak berat sebelah dalam menumpahkan kasih sayang buat anak-anaknya kerana Ezinma merupakan anak kesayangannya.
           
Menyelami novel Isteri Hanaoka Seishu, Otsugi sangat beriya-iya untuk meminang Kae buat anak kesayangannya, Umpei. Perwatakannya yang sangat lembut namun bijak mengatur kata-kata digunakan sepenuhnya sewaktu meminang Kae semata-mata mahu mendapatkan calon isteri yang terbaik buat Umpei. Kesanggupan Otsugi untuk bekerja keras demi membiayai pengajian Umpei dilakukan tanpa rungutan malah, Otsugi sedikitpun tidak berasa jauh hati walaupun Umpei langsung tidak mengirimkan khabar berita sepanjang pengajiannya di Kyoto kerana baginya, dia tidak mahu mengganggu tumpuan anaknya sewaktu belajar. Otsugi jelas mempamerkan sikap bias dalam melayan anak-anaknya kerana tidak pula beliau bersusah payah mencarikan jodoh apabila anak perempuannya, Okatsu dan Koriku tidak berkahwin.

            Kadangkala, apabila seseorang anak itu dilihat sebagai seorang yang berpotensi ataupun membawa harapan yang tinggi buat ibu bapa, ibu bapa tersebut akan lebih cenderung untuk lebih menyayangi anak tersebut. Dalam novel Okonkwo, Okonkwo amat menyayangi Ezinma kerana dia banyak mewarisi kelakuan bapanya. Padahal ketika itu, Okonkwo turut mempunyai anak lelaki yang bernama Nwoye, namun Okonkwo menghadapi konflik luaran terhadap Nwoye akibat anak lelaki sulungnya itu tidak “menjadi” seperti yang diharapkannya sehingga berasakan bahawa Nwoye bukan anaknya. Berlainan sekali dengan Ezinma, Okonkwo selalu berharap bahawa Ezinma dilahirkan sebagai seorang anak lelaki. Pernyataan ini boleh dibuktikan menerusi dialog Okonkwo bersama sahabat baiknya,Obierika pada halaman 68 yang berbunyi :

“Kalaulah Ezinma itu seorang budak lelaki mungkin aku akan lebih merasa gembira…”

Hal ini menunjukkan bahawa Ezinma sentiasa mendapat  tempat dihati Okonkwo, bukan Nwoye. Okonkwo menyimpan harapan terhadap Ezinma untuk menjadi anak lelaki yang mampu membanggakan dirinya, Jadi, tidak hairanlah apabila Okonkwo lebih menyayangi Ezinma berbanding Nwoye.

            Melirik teks Isteri Hanaoka Seishu, Otsugi sentiasa menaruh harapan yang tinggi terhadap Umpei agar dapat mewarisi kerjaya kedoktoran sama seperti ayahnya. Kedudukan Umpei sebagai anak sulung lelaki untuk menjadi penyambung legasi Keluarga Hanaoka merupakan satu tanggungjawab yang amat besar untuk dipikul. Sudah tentulah Otsugi lebih mengambil berat perihal Umpei berbanding dengan anak-anaknya yang lain kerana Umpei juga satu-satunya anak lelaki dalam Keluarga Hanaoka yang dilihat mempunyai potensi bagi menjadi seorang doktor, setelah seorang adik lelaki Umpei telah menjadi sami dan adik bongsu Umpei, Ryohei juga masih kecil ketika itu. Pilih kasih itu timbul apabila Umpei sentiasa dilebihkan layanannya berbanding dengan adik-beradiknya yang lain. Sedikit petikan daripada artikel di bawah menjelaskan sedikit sebanyak bagaimana potensi yang dilihat dalam diri anak mampu mempengaruhi cara layanan ibu bapa terhadap anak-anak mereka :

“… cara mendidiknya sedikit punya standard lebih tinggi kerana orang tua ingin membentuk dia menjadi orang yang benar-benar boleh dibanggakan oleh orang tua..”[3]


            Selain daripada itu, senario pilih kasih yang berlaku turut berpunca disebabkan faktor ibu bapa mempunyai keserasian yang kuat terhadap anak serta memahami kehendak antara satu sama lain. Jalinan hubungan antara ibu bapa dan anak yang teguh mungkin berdasarkan dari persamaan hobi, minat ataupun menerusi naluri keibubapaaan yang utuh terhadap anak tersebut. Dalam novel Okonkwo, jelas bahawa Okonkwo dan Ezinma berkongsi minat menonton perlawanan gusti. Malah, perwatakan mereka juga hampir serupa kerana kedua-duanya mempunyai sikap panas baran. Ezinma juga sangat memahami bapanya berbanding dengan adik-beradiknya yang lain. Buktinya, dia bersusah-payah menyediakan makanan buat bapanya setelah bapanya itu dibebaskan dari penjara. Ezinma faham bapanya sedang bersedih, dan dia mencuba sedaya upaya bagi menggembirakan hati Okonkwo. Sikap saling memahami itulah yang menyebabkan hubungan Ezinma dan bapanya begitu rapat berbanding dengan adik-beradiknya yang lain.

            Berbeza pula pemaparan unsur saling memahami dalam novel Isteri Hanaoka Seishu, Otsugi diperlihatkan sebagai seorang ibu yang sangat memahami anaknya yang mahu melakukan perubahan dalam bidang perubatan. Otsugi turut memahami keperluan seorang isteri kepada Umpei sebagai pelengkap hidupnya kerana kesibukan Umpei menyebabkan beliau tidak sempat untuk mencari calon isterinya sendiri. Oleh itu, dia telah meminang Kae buat Umpei untuk dijadikan isteri. Otsugi mempunyai naluri keibuan dan keserasian yang luar biasa terhadap Umpei yang mahu mencipta anestetik itu sehinggakan sanggup menawarkan dirinya untuk menjadi bahan ujian anestetik ciptaan Umpei. “Hubungan” antara Otsugi dan Umpei ini boleh dikatakan bukan sekadar hubungan ibu dan anak sahaja, malah telah mencetuskan konflik dalaman yang hebat dalam diri Otsugi apabila terlihatkan kemesraan Umpei bersama isterinya seolah-olah tidak rela anaknya dikongsi dengan Kae.

            Penonjolan kasih sayang yang ketara oleh anak kesayangan kepada ibu bapa berbanding dengan anak-anak yang lain, turut digunakan oleh kedua-dua penulis bagi menguatkan bukti yang menyumbang ke arah faktor pilih kasih. Meskipun ibu bapa telah melayani anak-anak secara adil , namun apabila salah seorang daripada mereka menzahirkan kasih sayang kepada ibu bapanya dengan lebih jelas, hal ini boleh mendorong ibu bapa untuk bersikap pilih kasih terhadap anak tersebut. Menerusi novel Okonkwo, kasih sayang Ezinma terhadap bapanya terserlah apabila dia telah menawarkan diri untuk membawakan kerusi milik Okonkwo sewaktu bapanya mahu pergi menontot perlawanan gusti. Dia juga seorang anak yang bertanggungjawab apabila dia sanggup memendekkan kunjungan ke rumah keluarga mertuanya dan bergegas pulang ke Umuofia apabila mendapat khabar bapanya dibebaskan daripada penjara. Terbukti, Ezinma menunjukkan sikap prihatin terhadap bapanya berbanding dengan adik –beradiknya yang lain.

Watak Umpei melalui novel Isteri Hanaoka Seishu, telah menonjolkan kasih sayang kepada ibunya dengan cara beliau yang tersendiri. Umpei sangat menyayangi Otsugi kerana baginya, ibu hanyalah satu di dalam dunia ini dan tiada galang gantinya. Oleh itu, Umpei hanya melakukan ujian palsu ke atas Otsugi sekadar untuk menjaga hati ibunya sahaja. Namun begitu, sewaktu tempoh Otsugi tidak sedarkan diri, beliau sangat mengambil berat mengenai keadaan ibunya. Perwatakan Umpei yang bertanggunjawab dan prihatin terhadap ibunya berbanding adik- beradiknya yang lain itu menggambarkan bahawa beliau benar-benar menyayangi ibunya.

            Tuntasnya, situasi pilih kasih ibu bapa terhadap anak-anak mereka ini sememangnya bukan menjadi suatu kepelikan yang berlaku dalam kalangan masyarakat, tidak kiralah dalam keluarga besar mahupun keluarga yang kecil. Chinua Achebe dan Sawako Ariyoshi bijak mengadun elemen ini dalam karya mereka iaitu Okonkwo dan Isteri Hanaoka Seishu, meskipun kedua-duanya datang dari latar masyarakat dan latar tempat yang berbeza. Beberapa faktor yang menyumbang ke arah fenomena pilih kasih ini telah dibincangkan secara mendalam termasuklah
kaitan peristiwa kelahiran anak yang terkesan terhadap ibu bapa, sikap ibu bapa yang sentiasa melakukan yang terbaik buat anak kesayangan mereka serta anak tersebut membawa harapan yang tinggi buat ibu bapanya. Keserasian antara anak dan ibu bapa serta penonjolan kasih sayang yang ketara oleh anak tersebut berbanding dengan anak-anak yang lain turut menjadi sebahagian penyebab senario pilih kasih. Sesungguhnya, karya-karya sastera agung seperti Okonkwo dan Isteri Hanaoka Seishu mampu menjadi wahana kepada para penulis bagi menyampaikan keadaan yang berlaku dalam kalangan masyarakat, khususnya institusi keluarga yang merupakan tunjang pembentukan masyarakat yang berjaya.


[1] Sejenis batu istimewa yang menjadi penghubung di antara Ogbanje dan dunia semangat. Hanya jika iyi-uwa ini dijumpai dan dimusnahkan baharulah si anak itu panjang umurnya.




what a pity, I didn't keep the draft that I sent to my teacher to be marked :(
but I still, I kept this.



(tak semua orang dapat remarks macam ni tau. *bangga)


IB = my bittersweet experience. :/

8 comments:

  1. boleh jadi writer-doctor ni Lisa. Selamat Menyambut Ramadhan!

    ReplyDelete
  2. tu tulisan cikgu azizah ka?

    ReplyDelete
  3. :) I have folders named "IA bio/chem kak lisa"..is that yours? if it is..thank you so much for being my guide! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha yeke? akak dh tak ingat i did give it to whom.pernah la bagi kat junior. mind to know awak IB batch berapa ye? :)

      if its mine and its guiding you well, alhamdulillah. im glad for sharing it. tp takdelah bagus mana pun. :P

      Delete
  4. haha..saya batch 8..bln 7 ni bru start 2nd year..those IA's help me a lot!...tp yg blkg2 ni x sama sgt..so kena la buat sndiri jgk..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha, xsemua sebijik sama. but yg mana boleh guna tu. use it wisely lah ye. :) kalau nak mntak tolong apa-apa pun jgn segan silu. boleh personally PM akak kt fb or emel akak. :)

      lisakamal91@yahoo.com

      all the best in your studies dik! :D

      Delete
  5. orait kak... thanks a lot! :)

    ReplyDelete

 
Images by Freepik