Pages

Sunday, June 28, 2009

JALINAN PERTUNANGAN???

ptg td..
sy tgk cite hindustan kt tv 3..
tajuk dyer vivaah..
huhu
(lama xtgk hindustan...)



selalunyer mmg xtengok sgt pon...
tp arinie..
laen plak rasanya...
xtau nape..
jalan ceritanya sungguh terkesan terhadap saya...

tgk headline pon dh ckup...

A JOURNEY FROM ENGANGEMENT TO MARRIAGE...

erm..lepas tgk cite nie....
sekaligus..
merubah persepsi..
kadangkala..
kalau jodoh nie..
parents yg tentukan..
kan lebih bermakna??



sebab lepas tgk cita nie...
betapa..
soal adat dan menghormati budaya dan adat resam..
sangat kuat dan bepengaruh..
malah..xsangka
dlm zaman moden cenggini..
ada lgi generasi yg dijodohkan melalui perbincangn orang tua..
then perkenalan pertama apabila si keluarga pihak lelaki datang membawak rombongan ke rumah si gadis..
sungguh mengikut tradisi,menghormati adat dan budaya...
(bg orang melayu...cam adat merisik n meminang laa)
taaruf la...

si teruna..terus jatuh cinta love at first selekoh ngn si gadis..
yg terdidik,manis,sopan n menghoramti orang tua...
setelah merisik n sekali tengok tu..
hari tu jugak mereka ditunangkan...
dan akan dikahwinkan selepas 6 bulan bertunang...
(so sweet...kadangkala..timbul hasrat di hati..ingin menjadi gadis yg seperti itu...tetapi..mampu kah saya??)

the best part is...
selama tempoh 6 bulan tulah...
mereka mengenali hati budi masing-masing...
yg bg saya..
cukup halus caranya..
masih menjaga tatatertib dan batas dlam pergaulan selama tempoh mereka bergelar tunangan..
menghormati dan tidak melanggar hak antara satu sama laen..
menjaga adab...
(maksud saya dalam konteks sensitiviti dan budaya masyarakat hindi laa)



sooo sweet...
(tanpa sedar..saya mula mengimpikan mendapat teruna yg berpewatakan seperti itu..wahahah~ melampaunyerr??)

so point saya disini...
kalau kita lihat dr sudut masyarakat hindi..begitulah tafsirannya adab dan batas pergaulan semasa tempoh bertunang...
saya sebenarnya sangat tertarik...
mengaitkan isu sebegini ...
dengan konteks masyarakat melayu...yg mungkin..
slightly berbeza(tp xlari byk mana pon)...
n selari ngan sensitiviti agama di sisi syarak...
jadi..saya mula terfikir...

berkemungkinan kah saya berjumpa dengan seorang pemuda yg pandai menjaga adabnya dengan gadis yg bukan ajnabi?
berkemungkinankah ada lagi ciri2 lelaki yg benar2 memahami konteks pertunangan yg sebenar2nya...??
adakah lagi...pemuda yg meletakkan perasaan malunya di tempat yg mulia seperti ketika berhadapan dengan bakal isterinya??
adakah lagi..pemuda yg dilentur akhlaknya,yg sangat terpuji sopan santun terhadap orang tuanya,tertib tutur katanya yg bisa menjadi azimat penarik untuk si gadis tertawan padanya??
adakah lagi...si pemuda muslimin yg mencari bidadari syurga dan suri hatinya....berpremiskan tunjang kekuatan akidah,moral,iman,kejujuran dan ,kesetiaan hati yg mendambakan cinta yg suci??

complicated kn??
hurmm..
persoalan untuk saya pula..
nmpaknya mudah..tetapi penuh tersirat seribu satu pertanyaan..
yg jawapannya..
blum pasti saya temui...

-adakah dirimu telah terlalu sempurna untuk mengimpikan pemuda seperti itu hadir dalam hidupmu??
-janganlah mengharapkan diri bertemu dengan pasangan selengkap dan semulia hati milik saiyidina ali r.a..jika dirimu belum pantas memperoleh kesempurnaan dan sesolehah saiyidina fatimah r.a...

sekadar rapuan..
mungkin memberi makna yg mendalam..
namun diriku sukar merungkaiannya satu persatu...

(haha lisa...bajet macam ko nk kawen esok jer??)

7 comments:

  1. jom kawin!!
    muahahahaha...(hormon kurang stabil)..
    hahaha

    ReplyDelete
  2. @aimack:
    sorry..ym wat hal..
    huhu..
    begini laa rapuan saya...
    yg paling merapu setakat ini...
    huhu

    ReplyDelete
  3. waaa lisa.. cayee arr entry nih :p
    betol arr lisa..mcri calon yg sesuai n benar2 perfect tu amatlah ssh d kala zmn nih.cheewaahh..xpe xpe.. *sabar di hati :P

    ap2 pun last ayat tu eka ska!!...ahaha.. bajet seyhh lisa :P

    ReplyDelete
  4. haha eka...
    cube ushar..
    hero dy tu..
    haha~!!
    minat dy!!!

    ReplyDelete
  5. wa lisa...
    entri yg superb..
    heeh jgn riso la..
    jmpe nnt jdoh yg ssuai insyaAllah

    ReplyDelete
  6. xpe2 berangan tak salah..huahaua

    ReplyDelete
  7. @adni:
    sekadar rapuan di malam hari yg xleh nk tido..
    wahaha~
    insyaallah allah dh janjikan setiap pasangan itu cukup saling melengkapi dan sekufu...jika baik,nescaya dia juga berhak mendapatkan pasangan yg terbaik...hehe

    @sara:
    yeah sara..berangan..impian dan mimpi yg akan diusahakan menjadi realiti tidak lama lagi..
    hahahahahaha~

    ReplyDelete

 
Images by Freepik