Pages

Saturday, October 23, 2010

THE CHOOSEN ONE.

selesai membaca pemilik cintaku selepas Allah dan Rasul.
ada kawan saya yang cakap, this story is too good to be true.
tapi pada saya, sebagai seorang yang menulis dan meminati penulisan...
segala apa yang diceritakan oleh pengarang adalah secara tidak langsung merangkumi pengalaman hidupnya sendiri.
imaginasi mungkin memainkan peranan juga, tetapi pengalaman itu yang dapat memperincikan setiap bait kata yang dimuntahkan semasa proses mengarang.
itu secara amnya.
saya rasa itu memang kisah benar miliknya.
dan dari apa yang saya view gambar2 mereka di facebook, ternyata ianya tally seperti apa yang saya baca didalam buku tersebut. bukan sekadar imaginasi melampau semata-mata.
kebahagiaan yang sukar diungkapkan.
mungkin itulah hasil kemanisan yang sebenarnya.
siapa tahu jalan untuk mencapai kemanisan itu...
ranjaunya bukan mudah untuk diharungi?
wallahualam.

hati hanya mampu meluahkan.
Ya Allah.. bahagianya mereka.

menginginkan yang soleh, diri mestilah menjadi solehah terlebih dahulu.
kalau kita bersikap demand untuk mengejar sesuatu perkara...
mahukan yang terbaik sahaja dalam membuat pilihan...
mengapa kita tidak menyediakan diri kita sebagai salah satu pilihan yang terbaik juga?

mampukah aku menjadi antara pilihan yang terbaik itu?
sejauh mana aku telah benar-benar mampu memelihara diriku?
sejauh mana aku telah benar-benar mengaplikasikan janji Allah itu, supaya ia menjadi sebati di dalam diri?
sejauh mana keinginanku untuk berubah selari dengan perbuatanku?
ikhtilat masih huru-hara,
kuliah juga masih tidak terjaga sepenuhnya,
ujian mujahadah makin membahang terasa,
dakwah juga diperjuangkan supaya terlaksana...
namun apa yang telah ku kecapi sekarang?
dimana aku berada sekarang?
entahlah Ya Allah
Engkau Ya Alim....

aku khilaf Ya Allah.
Ya Afuw, Ya Ghaffur.
ampuni aku. tuntun langkahku Ya Rabb.
semoga terus terpelihara.
lisan ku ini kadangkala terluncur,
gerak tubuhku mempamerkan bahasa kadangkala ada yang mengguris sukma.
namun, semua itu bukan ku lakukan dengan sengaja.
mungkin aku masih belum bisa mengerti sepenuhnya,
namun usahaku takkan pernah berhenti begitu sahaja

Ya Allah,
kurniakanlah kesabaran yang tinggi buatnya.
menerima khilafku seadanya.
zauj yang bakal mengimami setiap solatku.
dating-mate yang halal buatku.
teman berhalaqah.
pelindung.
sesungguhnya aku dan dia sama.
PARA PENCARI JALAN-MU.

amin.

No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik