Pages

Friday, October 15, 2010

saat sakinah menerpa... part 1

SAAT SAKINAH MENERPA…

“Leya, nama aku naik kat notice board. Calon jadik naqibah…” keluh Hazrina perlahan. Dia tunduk memandang lantai bilik yang beralas tikar getah itu. Saat mendengarkan kata-kata yang terluncur dari bibirnya, aku ketawa berdekah-dekah. Roommate aku ni buang tebiat agaknya! Crime partner yang hari-hari menggila-gila sakan ngan aku ni tiba-tiba boleh dapat offer jadi naqibah! Hazrina memicingkan anak matanya ke arahku. Tanda dia minta keluhannya sebentar tadi dipandang serius.

                        “Leya, kau jangan gelakkan aku. Aku tak main-main ni, “ ujarnya tegas.

                        “ Weh, sorry. Aku tak berniat pun nak gelakkan kau. Cuma aku takleh bayangkan camner lah nama kau boleh tersesat masuk dalam list nama jadi naqibah tu? Kakak naqibah usrah kau tak bagitau dulu ke sebelum dia bagi nama kau jadi calon? “ tawaku masih bersisa. Hazrina sekadar menjungkitkan bahunya.

                        Namun, sungguh… aku tidak berniat untuk mengetawakan Hazrina. Cuma ia menjadi suatu perkara yang sukar difahami dan agak sukar untuk ku terima. Bukan apa, kerana aku mengenali Hazrina bagaimana orangnya. Dari segi cara dia berpakaian, bergaul dan bercakap, tidak langsung mempamerkan ketokohan untuk menjadi seorang naqibah. Faham- faham ajelah kan naqibah ni macam mana gayanya…

                        “ Aku bukannya tak sedia nak jadi naqibah ni wey. Tapi ada dua benda je yang aku rasa berat sikit. Kau tahu sendirilah aku ni macam mana. Sumpah aku cakap kau lah wey, dressing aku bukannya bertudung labuh macam Aliyah tu, bukan fanatik stoking  macam Izzah tu. Kau tengok lah sendiri aku ni macam mana Leya! Plus, gila ape naqibah ada boyfriend ? Mana aku nak campak si Hazim tu weh? Kusut la wey…” dengus Hazrina melepaskan perasaannya.

                         Berat jugak ni…desis hatiku. Sungguh, inilah kali pertama aku melihat wajah Hazrina setegang itu. Terbit juga rasa kasihan melihatkan Hazrina. Sementelah pula, ada juga benarnya kata-kata Hazrina sebentar tadi. Ditambah pula dengan menggalas tanggungjawab sebagai seorang naqibah, bukanlah sesuatu yang boleh dipandang ringan. Tanggungjawab untuk mentarbiahkan orang dan menyampaikan dakwah itu suatu tugas mulia, namun berat untuk diharungi. Aku ni, tengok kakak naqibah aku pun seriau. Jauh benar beza antara dia dan aku. Tiba-tiba Hazrina bersuara.

                        “ Leya, actually aku tak habis cakap lagi kat kau. Ade benda lagi yang kena bagitau kau.” Hazrina berkata. Cuak pulak aku rasa!

                        “ Amende pulak dah kau ni. Bikin suspen jer minah ni…” aku pula terasa debarnya.

                        “ Aku rasa baik kau sarung selipar keluar dari bilik ni. Pergi tengok sendiri kat notice board tu. Kang aku bagitau kau tak percaya pulak. But trust me Leya, you’ll be surprised” Hazrina merenung iris mataku tidak dengan tidak berganjak. Aku tersentak sebentar. Jangan-jangan….

                        Aku bergegas keluar dari bilik dan menuju ke arah papan kenyataan blok Fatimah. Mujur tidak ada sesiapa disitu. Mataku melilau mencari sesuatu. SENARAI CALON NAQIBAH JUNIOR 2009/2010. Ya da jumpa! Puas ku teliti, Haz ni nak mengenakan aku ke? Aku hampir menarik nafas lega setelah ku melihat namaku tidak ada tertera dalam senarai tersebut dan meleretkan sebuah senyuman. Namun, senyuman itu tiba-tiba bertukar, dan dahiku berkerut serta-merta. Aku menjerit sambil menepuk dahi tatkala melihatkan namaku, NAYLI ADELIA ABDUL RASHID  berada pada senarai nama yang terakhir. Patutlah Haz cakap macam tu, rupanya nama aku pun sangkut sekali! Aku jadi naqibah? Oh no!

                        Rasa bengang? Oh no! Aku tak boleh terima! Apasal lah Kak Amilia boleh suggest nama aku ni? Dia tak tahu ke yang aku attend usrah tu pun sebab aku suka dengar dia membebel, bagi tazkirah. Bukannya aku yang suka bagi tazkirah. Namun  aku menjangkakan, ini pasti padah mulutku yang tidak pernah diam tatkala diskusi usrah pada setiap minggu. Ada saja mulut aku yang becok ni nak bertanya itu dan ini. Nah, sekarang ambik kau Leya!

                        Aku tersandar perlahan disisi papan kenyataan tersebut. Terlintas dibenakku ketika itu. Aku dan Fakhri… Bagaimana agaknya penerimaan Fakhri nanti? Boleh terima ke dia nanti, kalau dia dapat tahu yang girlfriendnya ni bakal ditarbiyah menjadi seorang naqibah? Oh my God!
__________________________________________________________________________________

                        “ Kak Amilia, Leya nak tanya sikit ni. Kenapa akak suggestkan nama Leya untuk jadi naqibah? Leya taknak lah kak. Leya nie bukannya baik sangat pun, serius  sangat tak bersedia . Bukan senang nak lead usrah ni kak. Banyak lagi yang kurang, lagipun Leya bukannya alim sangat pun. Leya tak macam akak. Lain benar kita ni. Orang macam Leya mana layak nak jadi naqibah” hujahku memberi alasan. Tak kiralah , kali ni aku aku harus member alasan yang meyakinkan suapaya aku dapat melepaskan diriku. Aku menuturkannya dengan berhati-hati. Bimbang Kak Amilia tersinggung denganku. Aku sayang pada Kak Amilia, malah sangat menghormatinya.

                        Kak Amilia sekadar tersenyum. Terselit kelucuan agaknya dalam hujahku itu.

                        “ Laa kak, Leya tak main-main ni” kataku pura-pura merajuk dengan reaksi Kak Amilia.

                        “ Okay Nayli Adelia yang akak sayang, akak nak tanya kat Leya ni. Kenapa yang Leya cakap Leya tak bersedia pulak ni? Cuba Leya bagitau akak, siapa je yang dalam dunia ni layak untuk kata dirinya kurang itu dan ini? Memang tanggungjawab yang tergalas dibahu orang yang nak berjuang di jalan Allah tu berat, tapi ganjarannya tu pun besar jugak. Akak pun dulu sama je macam Leya, rasa diri ni tak layak, kurang ilmu dan banyak lagi lah akak punya alasan dulu. Tapi akak redah je. Soal yakin atau ikhlas, hanya Allah je yang boleh menilai. Ingat tak apa yang akak pernah share dalam usrah dulu pasal golongan yang suka berdalih ni, semua tu taktik syaitan je tau leya. So jangan terpengaruh dengan kata hati sangat. Kadang-nafsu je tu” terang Kak Amilia panjang lebar.

                        “ Tapi Kak, serius Leya punya situasi ini sangat ‘lain’ dari situasi akak tu. Err… sebenarnya Leya bercouple. Mana ada naqibah yang bercouple kak. Camne nak jadi contoh kat orang, kalau kepentingan diri sendiri Leya tak boleh nak lepas lagi. Leya tak sanggup nak clash dengan boyfriend Leya. Since Leya pun tak ready, Leya ingat Leya nak back off jelah akak. Dalam kumpulan usrah kita ramai lagi yang ada bakat boleh jadi naqibah. Macam Humairah tu kalau jadi naqibah, Leya memang setuju sangat!” dalihku. Aku terpaksa berterus-terang punca dan alasanku mengapa aku tidak boleh meneruskan niat untuk menjadi naqibah kepada Kak Amilia.

                        “ Sebenarnya pasal Leya bercouple tu akak dah tahu lama dah Leya. Dan akak tak rasa itu boleh jadi masalah yang besar buat Leya nanti. Tak apa Leya, akak yakin Leya akan faham semua tu suatu hari nanti. Cuma sekarang Leya perlukan masa untuk betul-betul faham dan hayati semua tu. Leya, akak sayang Leya. Akak nampak Leya ada potensi yang baik dan berguna pada orang lain asalkan dapat disalurkan dengan cara yang betul.  Pasal Humairah, there’s something yang akak tak nampak pada dia, sungguhpun korang berdua yang paling aktif dalam usrah. Tapi Leya lain. Akak nampak sesuatu yang berbeza dalam diri Leya . Akak yakin sangat, akak dah buat keputusan yang tepat.  Lagipun akak dah bincang dengan Kak Anis. Dia pun cakap Leya bagus. Tak apa, Leya cuba dulu ya. Kalau tak boleh nanti baru quit. Tapi akak percaya, Leya takkan buat macam tu…” Kak Amilia mengusap rambutku perlahan. Kemudian dan menggenggam tanganku erat.

                        Aku jadi serba salah pada Kak Amilia. Sayang benar Kak Amilia padaku. Antara Kak Amilia dan Fakhri, serta diriku sendiri. Entah mengapa, hati ini menjadi sangat berat. Oh, sesungguhnya aku sangat benci apabila aku terpaksa memilih. Aku sekadar berkata kepada Kak Amilia, bahawa aku akan mencuba terlebih dahulu. Sumpah, hati terasa berat sekali, ibarat terhempap oleh batu-batu konkrit yang bergelar tanggungjawab. Antara tanggungjawab dan kepentingan diri, serta orang yang disayangi? Aku terasa diri seolah-olah menjadi keras dan statik. Sukar untuk aku membuat keputusan.

                        Takpa, kita tengok dulu apa nak jadi.

No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik