Pages

Thursday, October 28, 2010

kenapa dentistry ye?

dulu orang selalu tanya saya, kenapa nak jadi dentist?
saya senyum je bila orang tanya.
ayah long saya asyik suruh saya tukar kos amik medic.
hehe...senyum lagi.
ayah saya memang tak kisah, tapi dia memang suruh jadi doktor dari kecik.
mak suruh amik PPC dulu masuk institut perguruan untuk jadi lect/ cikgu.

"ala...amik lah bahagian sains2..." mak saya berkata.
senyum lagi.
bukan saya tak minat mengajar. minat jugak. muka dah garang habis dah.
tapi tak ada rezeki saya ke arah itu.

saya minat bidang guaman. sebab saya paling minat subjek sejarah dan remembering facts! saya suka fire cakap orang, melawan cakap orang, since saya ni Allah beri kelebihan bercakap kot.... talkative. very talkative.
tapi tak ade rezeki juga ke arah itu. mungkin disebabkan tak jumpa/tak ada scholar yang MARA/JPA bagi untuk bidang guaman.

well actually sejarah dentistry ni bermula masa mock interview kat maktab dulu. in the list that time, nak jadi dentist, lawyer and nutritionist!haha kelakar je.
nak amik bidang ape yer? yang takpayah ngeri2 macam medic but still orang panggil kita doktor?
so dentistry lah yang menjadi pilihan.
setahu saya time buat mock interview tu, saya ngan acai jer yg konon2 nak jadi dentist.tapi ape kan daya, rezeki acai dia dpt SPC under UTP buat civil engineering pastu dia amik biasiswa JPA pulak lepas dapat result SPM. so tinggallah saya terkontang kanting further cita-cita in dentistry. insyaallah masih bertahan sampai sekarang lah....

dulu saya tak suka subjek fizik. serius nak lari dari subjek fizik lepas SPM. tapi masuk IB still kene amik fizik gak. tak boleh lari jugak..adehhhh
so apa course yang saya tak perlu nak amik medic, tak perlu mem'fizik'kan diri lagi *sangat2*,still dapat title doc, keje kt hospital, still dapat pakai coat putih comel tu, dan saya boleh belajar benda2 yang menggunakan fakta, takperlu thinking skill macam engineers tu?

JAWAPANNYA : DENTISTRY.

pastu, mase tu ade fikir jugak. ade orang cakap belajar dentistry ni susah. memorising things as well as tangan saya kene lembut. nanti nak main carving2, nak korek2 mulut orang. highly skill person la....tapi nanti kerja rileks jer, time blaja jer susah dari budak2 medic.*ni depa la yang kata*

pastu jugak kan, memikirkan saya nie pompuan, saya ni pulak jenis a family person. so kalau saya amik medic, dah terikat dengan housemanship...tahun bila saya nak kawen?*hoho... ni pemikiran 2 tahun lepas, time tu still bajet taknak kawen time study*

pastu bila jadi med doc, kene on call... bila jer saya ada masa yang banyak nak stay ngn family.. once i have my own family one day? oh no, saya bila ada anak nanti, kalau boleh saya nak spend time dengan dia. taknak harapkan bibik/ babysitter sangat. nak asuh dia dengan tangan sendiri kalau boleh. macam mak saya. bekerja tu bukan penghalang kan? *mimpi je lebih* <-----err..pendapat sendiri la. bukan nak kata pompuan tak sesuai jadi doc. ramai jer kan.....

dan....gigi manusia tu sangat comel bukan?

dulu2 punya sebab tu dah jadi sebab sampingan jer. now, main reason kenapa saya amik dentistry....

PALING UTAMA!

gigi saya yang ibarat baju xmuat wardrobe ni jugak yang menyebabkan saya nekad nk amik dentistry. gigi saya xcantik sangat susunannya. i meant bukan nak cantik2 sangat pun, but it cause me a terribly pain whenever ada sisa makanan terlekat. even lepas gosok gigi pun, still xboleh keluar. oh ya...wisdom teeth saya dah keluar 3 ketoi tau! so itu menyebabkan gigi saya sangat sakit,since mereka dah crash dengan rahang saya....*sounds scary?*

ohya, disebabkan xcukup ruang juga, 2 wisdom teeth sebelah bawah ni keluar secara horizontally. bukan vertically. haa....macam mana tu?
dan merekalah yang menyebabkan gigi saya sakit selama tempoh berhari raya yang lalu!
benda keras atau benda2 yang boleh membuatkan sisa makanan terlekat and susah nak keluar saya takleh makan time raya hari tu...sedih kan?

hari tu sebelum raya pegi hospital, mula2 ingat nak cakap ngn doktor suruh buang ja gigi tu. i meant cabut biasa sudahlah kan. tapi dia kata just boleh buang tu pakai minor surgery. dan advisable saya buat braces jugak.kisah braces jap lagi saya cerita. okey, selepas dihitung campur gigi yang perlu dikorbankan untuk buat braces dan buang wisdom teeth, semua sekali kena cabut 7 batang. hoho.....sanggup tak?

actually kan,braces ni memang dah lama saya nak buat, saya nekad nak tambahkan bilangan doktor gigi dalam sektor kerajaan since saya sendiri menjadi slaah seorang mangsanya dan berdepan dengan masalah apabila kerajaan kekurangan doktor gigi sekarang.

saya kena masuk waiting list for almost 3 years in order nak buat braces kat hospital kerajaan. bukan sebab kos jer, tapi disebabkan pakar orthodontik kurang kt sektor kerajaan! tu yang berkobar2 nak jadi dentist ni!

aha...dah tahu mengapa dentistry bukan?

2 comments:

  1. aku pon baru nk post somethng camnie....hari nie, cg bio aku sebut psl gaji perunding pakar pergigian yg gajinya sama cam gaji dr biasa!!! then cg aku kata "x nk wat rayuan kah"!!! arghhh

    ReplyDelete
  2. emm,akak,..
    best r bce akak pye entry nie,..
    sye nk jd dentist mkn bkobar2 plak,..

    ReplyDelete

 
Images by Freepik