Pages

Saturday, January 8, 2011

analogi GDC.

saat ini jam berdetik 111 pagi.
sedang membuat latihan mathematics higher level statistical analysis topic option 8 subtopic chi-squared.
agak seronok sebab dah faham.
dan terpandang GDC itu, membuat aku berfikir sejenak.

GDC?
tahu tak apa tu...kalau budak IB confirmlah tau kan....
Graphic Display Calculator.
nilah penyambung nyawa budak2 IB yang ambik subjek higher level/standard level mathematics IB untuk paper 2 and paper 3.
lagi-lagi paper 3. memang satu bala kalau tiba-tiba bateri si GDC gemuk ni buat hal time dalam dewan exam.
tapi agak kebodohan yang nyata lah bila jawab paper 3 xcantik2 jugak markahnya, gara-gara tak pandai guna GDC!
gambar yang disnap taklah begitu cantik apabila sekadar bertemankan lampu meja study dan ditemani dengan math data booklet apabila sedang membuat latihan math.

GDC...
banyak butang.
banyak juga option.
banyak juga application yang boleh diinstall.
diupgrade.
even periodic table pun boleh di install.
graph yang boleh dilukis dengan mudah apabila di key in equation nya.
hebat bukan?
siap ada cable untuk connect dengan any electronic instrument untuk copy gambar graph.
*tak pernah sangka ada calculator besar gabak , mahal-gila-nak-mati macam ni banyak kegunaannya*

ingat lagi masa sem 1, calculator casio 570-Ms tu dah tak pakai. ibarat cam balut lawa-lawa campak dalam kotak je. semua muka teruja je bila time GDC bau kedai, masih baru. kalau time dalam kelas/ berjalan... asal ade benda yang terjatuh... orang mesti akan jerit GDC dulu! handphone dah jatuh carta. even i do admit , aku lebih sayang GDC dari handphone SE Naite aku tu.hehe....mana taknya harga GDC lagi mahal dari HP! dah la limited edition lak tu! ingat senang ke nak cari GDC kalau rosak/hilang? alamatnya, memang menangis tak berlagu lah jawabnya...sem 1-sem3, macam agak bodoh-bodoh lagi nak guna GDC ni.

 Tapi...bila dah masuk sem4 ni lah, baru nak belajar-belajar explore segala mak nenek benda yang boleh diguna bila pakai GDC including nak integrate or differentiate, just key in data. mudahkan? time physics nak pakai data converter pon ada.

dan bila masuk sem4 ni lah, aku perasan.... GDC ni pun ada signifikannya juga.

GDC yang penuh dengan nombor, penuh dengan pelbagai butang.pelbagai simbol. exponential sign. tracing graph button, statistic application, matrices and all sorts of thing can be performed guna GDC ni.

begitulah juga analogi hidup. pelbagai nilai boleh dimasukkan dengan nombor yang tertera pada butang GDC. nilai hidup yang dibundarkan (round off) ditambah, tolak,darab,bahagi... buatkan aku faham hidup tetap ada ups and down, kadangkala perlu lipatgandakan usaha dan harus bijak membahagikan prioriti  supaya hidupku lebih bermakna. probabilty option mengajar hidup ini tidak pernah ada sesustu yang pasti dan segala test untuk bahagian statistical analysis mengajar aku tentang value of confidence interval...segalaa keputusan yang dibuat dalam hidup, berapa peratuskan kebergantungan aku dan keyakinan aku dalam keputusan yang aku buat?

trigonometry option button..sin, cos, tan...arcsin, actan,arccos.... graph yang berselirat dan berserabut... seolah-olah menggambarkan hidup ini memang penuh kekusutan, namun bukan bererti tiada penyelesaian. tetap ada jawapannya. cuma proses untuk menyelesaikannya, mungkin ambil sedikit masa.

ada banyak lagi benda-benda yang aku kena explore from this GDC in order nak mahirkan diri guna GDC sebelum final nanti. macam tu jugalah hidup yang penuh dengan segala macam rahsia yang perlu diungkap sebelum sampai ajal dan mati. bak kata orang, life is an open secret. so kena pandai treasure.

banyak sangat butang. banyak sangat option. ya..hidup sentiasa bermain dengan pilihan. selepas memilih satu butang, tetapi ada satu kemestian, iaitu kena explore.

kadangkala keluar button error. then diberi option go to/ quit. jadi analoginya? mahul mengalah (quit) apabila berdepan dengan krisis atapun memilih butang (go to) untuk kembali dan muhasabah apa dan dimana kesalahan yang telah diperbuat?

dan paling penting....sedangkan si GDC TI-84 Plus ciptaan manusia itu sahaja boleh membuatkan aku berfikir betap ciptaannya sangat menakjubkan kerana boleh digunakan untuk mengexplore pelbagai perkara, pelbagai ilmu...

apatah lagi Al-Alim yang memberi segala ilmu?
apatah lagi Al-Azim yang menganugerahkan manusia dengan akal untuk mencipta kalkulator tu?
apatah lagi Al-Malik yang menyuruh kita berfikir dan belajar dari perkara sekeliling yang Dia telah ilhamkan/ciptakan untuk mengajak manusia berfikir tentang kebesaran-Nya?

hanya sekadar dari sebuah GDC itu.

Subhanallah.


GDC.IB.MATH HL.
you did give me something to ponder on.
thanks.

4 comments:

  1. aku pkai gdc kolej since sem 2..mine da rosakk..apekahh betul..sakit ati den..

    pakcik kilang ckp board dia rosak kena air..apekah..takpenah kene air pon..belom sampai final exam


    jadi..jangan kotorkan hati dgn 'air' yg kotor..nnt x smpt smpai 'the big day' kita dah blackout tanampak jalan dulu sebab 'motherboard' kta rosak

    ReplyDelete
  2. GDC aku dah abih bateri!!!! ha ha.....

    http://itsmyiblife.blogspot.com/2011/01/international-baccalaureatepart-1.html

    ReplyDelete
  3. yuni >> macam terdalam jugak lah maksud kata2 anda itu...heee~

    dr bonny >> chill lah, aku punya battery hbes time exam hari tu. nseb baik dh beli bateri back up masuk dlm dewan!

    cah >> memang best. canggih sgt sampai takpandai nk guna..hehe

    ReplyDelete

 
Images by Freepik