Pages

Friday, January 28, 2011

cerita anak seorang bekas perajurit.

tiba-tiba rasa nak jadi pegawai tentera.
maksud saya, lepas tamat degree saya nak berkhidmat dengan Kementerian Pertahanan.
doktor gigi yang menyarung uniform TLDM dan bergelar kapten.
TLDM saja ok?
entah la sebab apa.
mungkin sebab tengok uniform yang putih bersih.
mungkin juga sebab darah yang mengalir dalam badan saya ni...
nak ikut jejak langkah ayah.
teruskan tradisi family...
(10 beradik ayah saya, 6 lelaki : 4 daripadanya tentera)
pecah tradisi family perempuan yang masuk tentera!
dan....kerana....
saya anak seorang bekas perajurit.
hehe~

nak jadi tentera?
mungkin orang akan ingat saya ni gadis yang ganas. (wah2 sukahati je nk cakap say ganas eh??)
tapi memang begitu kot. anak tentera telah dtrain untuk menjadi tough.
tough macam mana?
entahlah.sukar nak beri tafsiran.

dulu...masa saya lahir...ayah tak ada dengan saya.
time tu mak bersalin di Penang, dan ayah pula waktu tu terpaksa bertugas kat Woodland, Singapore.
masa tu ayah masih berpangkalan di sana.
mak cerita, time dia dah dekat2 nak bersalinkan saya.... ayah hantar pulang ke kampung.
dulu2 biasalah..mana ada handphone...just hantar kawat telegram.... mengatakan mak dah nak bersalin.
waktu ayah bergegas pulang dan sampai di Penang...saya dah selama dilahirkan dan dibawa pulang ke rumah....

sayu juga saya bila saya dengar mak bercerita...
risiko untuk sedia melakukan pengorbanan yang sangat besar...
itulah yang perlu dibayar dan ditelan seandainya bergelar isteri kepada seorang tentera....
ayah saya tak ada peluang nak azankan anak sulungnya sendiri....
mak saya tak ada peluang pun ditemani oleh suami semasa bersalin anak pertama...
semuanya arwah tokwan saya yang uruskan...
hinggakan ada orang kata :

SENANG2 TOKWAN DIA LAH YANG BUBUH NAMA BUDAK NI...SEMUA TOKWAN DIA BUAT....*amboi pandai2 je suara sumbang itu*

tokwan saya hanya menjawab: AYAH DIA ADA, BIAQ AYAH DIA LA YANG BUBUH NAMA...ANAK SULUNG DIA.

lalu, saya didaftarkan dengan nama KHAIRUN NURLISA BINTI KAMAL pada 15hb November 1991. 3 hari selepas saya dilahirkan. ayah balik jenguk mak tak lama, then dia terpaksa pulang ke Woodlands semula.

umur saya setahun 2 bulan, baru mak dan ayah dapat tinggal bersama di A11, RK TLDM, Pangkalan TLDM Lumut Perak setelah ayah berjaya buat pertukaran. bayangkan dalam tempoh itu, saya dan mak jarang bersua dengan ayah. ayah pula anak sulung daripada 10 beradik. gaji tentera dulu.... berapa lah sangat. setiap bulan nak dikirm ke kampung, kena juga beri nafkah pada isteri dan anak yang baru seorang ketika tu. hidup memang susah. ayah pergi kerja naik basikal je dulu. dari blok ke base.... saya still ingat basikal runners tu...handle pelik.haha!

tapi dalam tempoh tu ayah kerap tak ada dengan mak. kerap sangat belayar. ada kat darat pun tak lama, kemudian belayar semula. pernah mak cerita, masa tu umur saya lebih kurang dalam dua tahun...time tu saya belum ada adik lagi. kebiasaannya saya akan tidur berdua dengan mak. malam tu selepas saya tidur, ayah pulang dari pelayaran. keesokan paginya, mak saya tinggalkan saya dan ayah untuk ke pasar. saya pulak bangun-bangun tidur terkejut tengok ayah kat sebelah...entah macam mana saya boleh menangis keluar cari mak..panjat kerusi kat sebelah pintu dan bertatih sambil menangis menuju ke lif(konon-konon nak cari mak la kan...hehe!) ayah saya terkejut tengok anak yang tadi sedang tidur dah tak ada, bergegas keluar nak kejar anak. yang kelakarnya...puas ayah pujuk tapi saya takmau keluar dari lif. sampai lah nasib baik tak lama lepas tu mak pun balik dari pasar.

teruk betul..gara-gara tak kenal ayah sendiri....hehe! ala budak kecik apa tau kan...dia tak biasa dengan orang yang dia jarang jumpa...biasalah....

ayah saya....memang saya cukup respect dengan ayah. saya rasa memang ayah saya sangat tabah, hinggakan waktu tokwan saya(ayah kepada ayah saya) meninggal dunia, dia xsempat pun tengok buat kali terakhir. time tu kapal ayah sedang belayar kat perairan Johor kalau tak silap. disebabkan jarak yang jauh....so waktu ayah sampai di Perak, jenazah tokwan dah selamat dikembalikan...ayah cuma pergi ke kubur dan sedekahkan al-fatihah disana...

tak lama kemudian...adik saya yang pertama lahir pada tahun 1994, 12 Februari. masa tu ayah masih ke kapal berulang-alik setiap hari dengan menunggang basikal. nak beli motosikal? mana mampu. gaji ciput je time tu. sampaikan ada kawan ayah saya cakap :

MAL, ANAK KAU PUN DAH MASUK DUA. BELI LAH MOTOR. SENANG SIKIT KALAU ADA APA2 JADI KAT ANAK BINI KAU.KAU BAYAR LA ANSUR-ANSUR...

time tu baru ada motor. umur saya 5 tahun dan adik saya dalam 2 tahun setengah... ayah dihantar berkursus ke Itali selama setahun. belayar dengan kapal lah. Oktober 1996-September 1997... saya dan adik saya tidak berayah. bayangkan berpisah untuk tempoh tu, hanya telrfon dan surat yang jadi penghubung khabar...saya tak dapat bayangkan betapa setia and tabahnya mak saya time tu....masa ada celebration KD Laksamana Tun Abdul Jamil dan KD Laksamana Tun Muhammad Amin balik ke Pangkalan TLDM Lumut, itulah saya masa saya jumpa ayah saya balik. dari ayah yang garang tiba2 ayah jadi sangat2 manja nak peluk2 saya dengan adik saya.saya pun jadi pelik + malu2 lagi....mungkin dia nak lepas rindu lah tu....sedih.

 KHAIRUN NURLISA KAMAL (6YRS), MOHAMMAD KHAIRUL AQIMUDDIN KAMAL (3YRS)

life anak tentera tough sebab selalu kena tinggal! haha..itulah yang saya rasa selama ayah saya berkhidmat sebagai tentera laut. dulu memang hidup susah. saya pernah je tak dapat apa yang saya nak. mana ada duit sedia nak penuhi segala permintaan merepek saya sebagai budak yang baru nak membesar! saya tidak dimanjakan macam budak2 lain!dan sebab tu saya geli sikit nak manja-manja semacam ni...pernah aje saya kena marah, kena pukul teruk-teruk, memang ayah train saya dan adik lelaki saya stail tentera habis lah! jerkahan, kena marah.tinggi2 suara..itu biasa. tapi saya dah lali, orang yang tak biasa, yang tak tau..mungkin kata ayah saya ni pembengis. haha..tp saya sebagai anak tahu nak bezakan, nada dia yang tinggi tu time dia marah orang memang nada dia cakap dah memang macam tu....

masa adik kedua saya almost nak lahir, tahun 1999. time tu kapal ayah saya ura-ura nak belayar ke Australia.mak dah risau. dengan keadaan diri dia nak bersalin, kalau husband nak kena belayar lagi macam masa dia lahirkan saya dulu. dah la time tu mak saya masih di Lumut, kiranya dia tak balik ke Penang dan bersalin di kampung. then mak saya refer pada doktor dia, suruh doc buat surat kelepasan kat pegawai memerintah untuk minta ayah saya excuse dari kena belayar ke Australia. merayu-rayu gak la kiranya...
nak dijadikan cerita, kapal tibe-tibe xjadi belayar pada hari adik saya dilahirkan tu... 4 Ogos 1999 di Hospital Angkatan Tentera Lumut.... :)

dalam tak habis pantang lagi, mak saya nak kena uruskan sendiri semuanya sebab ayah saya dah kena belayar balik. ulang alik ke hospital, bawa anak pegi injection n semua2 lah. adik saya ni berat... disebabkan mak saya tak larat, duit yang bila orang datang berziarah and sedekah kt baby tu mak saya guna untuk beli baby basket, so that mak saya tak payah nak dukung-dukung adik saya. letak je dalam bakul tu then usung lah kemana-mana je...thats why orang kat blok tu dulu sampai panggil adik saya, baby bakul...hehe!


KHAIRUN NURLIANA BT KAMAL...(2MONTHS)


mujur jugak time tu alhamdulillah, ayah dah mampu nak pakai kereta. mudah sikit nak bergerak.nasib baik waktu ayah saya ke Italy setahun tu, mak dah belajar memandu sebab dia tahu in the future semua dia kena buat sendiri, kena berdikari. xleh nak harapkan suami selalu ada untuk buat semua benda. terbaik kan mak saya? and masa tu la saya ingat, 1st time saya belajar masak nasi sendiri. (pakai rice cooker la). mak ajar camne nak basuh beras, nak sukat guna jari. tapi at least, time tu lah saya rasa betul2 dah jadi kakak. dah darjah 2/darjah 3 time tu... kena jaga adik-adik. 1st time masak nasi, tudung periuk saya dh kemikkan. hahah! sampai sekarang periuk tu masih elok and digunakan kt rumah. tapi everytime tengok kemik tu, mesti saya akan senyum sorang-sorang.... :)

setahun lepas tu, ayah ambil keputusan untuk berhenti daripada service. 16 tahun. hanya 5 tahun sebelum dia pencen 21tahun perkhidmatan. ayah saya cakap, sudah2 la tu. dia dah cukup tengok negeri orang, dah cukup belayar sana sini. dia nak tukar angin, cari kerja lain and spend more time dengan anak-anak and family. so tahun 2000, kami satu family ke Kulim, Kedah dan menetap di sana sampailah sekarang...

cuma kenangan di Lumut, memang satu kenangan indah+ perih. bila lihat kesenangan sekarang, alhamdulillah rasa bersyukur sangat dan tak percaya kesusahan yang dulu tu dah berjaya diharungi. mungkin kehidupan anak-anak tentera sekarang ni, dah tak macam saya dulu. yelah, zaman pun dah berubah kan...tp kenangan tu yang buatkannya bermakna. Tapi di Lumut, memang sweet memori saya. saya rasa dari situlah saya mewarisi sifat tegas ayah saya, sifat garang ayah saya... serta sifat sabar mak saya tu memang saya tabik spring sampai sekarang...




macam ayah... dah nama pun tentera, memang dia sangat garang. garannggggg~~. dulu memang takut tak hingat la. ayah garang gila! dari adik-adik dia sampaikan anak sedara dia merangkap sepupu saya, takut dengan ayah saya. tak percaya pergi la tanya sepupu sepapat saya tu.hehe


AYAH SAYA NAMPAK GARANG KAN??HEEE!

sebab tu bila terlintas dalam hati saya nak jadi tentera/ married to a man yang bergelar tentera.... mak dah pesan siap2 kat saya... kalau nak jadi tentera/ wife tentera kena tahan sental katanya... bak kata kawan saya, an army need a loyal friend soon enough to be a loyal wife to him... mak saya memang tak ada galang gantinya.

disebalik penuh istiadat yang tertib, nampak rapi, kemas dan segak uniform....banyak keringat,titis air mata dan darah yang harus dikorbankan sebenarnya...motto TLDM sendiri pun : SEDIA BERKORBAN.


SAYA BANGGA MENJADI ANAK TENTERA!

19 comments:

  1. ak pon nk join navy gak after dip nih..
    doakan ak taw..^_^

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. shafiq : ya teruskan! bring the legacy! warisan dari ayah sendiri!goodluck!

    cah : ayah saye ke yang hensem? tentera memang segak laaa~ hehe

    ReplyDelete
  4. ya ! nampak sangat garang ! hehe. btw, best la karangan ni kak laiza :D

    ReplyDelete
  5. haruslah...dh bincang dh pon dgn my father..siap bg tips lg..nmpk sgt parents pnye harapan lebih tggi dri kite...^_^

    ReplyDelete
  6. shafiq: agakla. this was my dad's suggestion too. boleh tak dia kata apa..patient nanti suma geng2 tentera ja, bukan orang awam...and bukan hari2 tentera sakit gigi!haha

    ReplyDelete
  7. abg sy tentra. skg kat lumut. sy kenal sgt lumut itu!

    ReplyDelete
  8. wahida : haha...tempat saya bermain dulu tu.... :)

    ReplyDelete
  9. yup..me to0 bangga jadi ank tentera..!!!
    fmily pikah pon rmai yg join the club..atuk pikah mcm wataniah je lah...then atuk sdre mmg tntra dulu2 lah...
    then ayah msuk rmc..the bla2 study..then now he's an airforce...
    blah ayah,abg sdre pikah pilot dgn pulatibang...
    blah ibu..navy..pgeluaran upnm..hahaha..now die kt sbah kot..
    n pling dekt...my lil bro..now f5 kt rmc...
    n one more another lil bro..25oct ni interview for rmc...hahaha...
    then me lak 'berkwn' dgn army man.upnm of cousre...
    hahah bak kata my abg sdre kt pulatibang tuh.."xkeluar kg lgsg lah..hahaha'

    ReplyDelete
  10. amboii.... memang legacy betul nih. hehe... well, tp kan, my family takde lagi yang ada istiadat lalu bawah pedang.soooo nak tunggu my cuzen airforce kt upnm tu kawen or lisa yang kawen dlu dgn navy. hehe.tgh compete nih! hehe

    ReplyDelete
  11. Waaaa..suka bce n3 Kali ni...mmg suka la..anyway may u wish come true dear....

    ReplyDelete
  12. haha sgt~~~..tu sbb mcm xkuar kg lah bgai..hahah
    tu lah ni pikah tunggu my abg sdre kt pulatibang tu kawen or yg navy tu..wahhh sure im sooooooo o.O

    ReplyDelete
  13. seriusly terharu bila baca entry ni..huhu..teringat kat ayah..ayh nur pn pnah ddk kat base TLDM lumut..tp ayg nur army...bahagian kor ajar...serius..teringat dulu masa kecik3 ayah marah3 sebab nakal sgt..tp bila ayh kena pindah transfer ke US selama 4 tahun..seriusly rrasa rindu dekat ayah..teringat masa kecik, bgun tido cari ayh x jmpa terus menangis..huhu..

    mmg terbaik la entry ni..

    ReplyDelete
  14. DULU duk A brpe ek??

    ReplyDelete

 
Images by Freepik