Pages

Friday, July 6, 2012

kita kongsi saiz kasut yang sama.

bila pernah berada di bawah, Allah bagi saya rasa macam mana berada dalam kasut orang lain (be in other person shoes). so that bila terjumpa orang yang pernah senasib dengan saya, saya akan lebih faham bagaimana perasaan dia macam mana, terus beri semangat dan mendengar luahannya. sakit, rasa keseorangan, rasa seorang yang tewas dan rasa tidak punyai apa-apa malah hidup dan laluan hidup sudah beralih langsung dari jalan yang kita harapkan... saya sangat faham bagaimana.

saya faham sekali perasaan bagaimana mereka yang terjatuh, terduduk, terjelepuk lalu cuba untuk bangkit, berdiri semula, raih kekuatan dan berlari mengejar semula apa yang perlu dikejar.
biar langkah kita perlahan, asalkan masih maju ke depan.

makin saya mengenali hidup dan belajar erti dewasa...cuba lihat, orang-orang hebat dan berjaya.. mereka itu semuanya bermula dari bawah, dari seorang yang tidak punyai apa-apa kepada seorang yang punyai segala-galanya yang bebas melakukan apa sahaja yang mereka mahukan. 

from zero to hero.
bukan mudah.
saya percaya, itu akan membuatkan anda lebih menghargai hidup dan value things around you.
saya mahu menjadi seperti itu.

saya akui...
memang sakit, tidak menjadi sebahagian dari kelompok besar, yang sama-sama bersinsing lengan mahu menggapai angan yang sama, berjanji berikrar sama-sama mahu meranduk jerih payah di tempat orang. mahu berjaya dan terbang melihat negeri orang.. tiba-tiba, ranap segala impian itu.

saya mengerti seperti apa rasa itu. kerana saya pernah merasakannya.

sehingga pernah timbul di benak ini, mereka yang datang dari kelompok besar itu hadir memujuk itu tidak akan pernah faham sama sekali apa yang saya rasakan, seolah-olah mereka hanya melemparkan kata-kata kasihan disebalik kata- kata semangat yang mereka berikan. tidak ada "aura"nya. 

naumn saya bersangka baik, kehadiran mereka menunjukkan mereka sahabat yang sedaya upaya meletakkan diri mereka ditempat saya, namun ia tetap tidak akan sama. tidak akan pernah sama.

buat segelintir ibu bapa pula, menganggap apabila anak gagal melebarkan sayap keluar negara... itu adalah kegagalan yang total. ibarat sebuah dosa, kerana menghancurkan harapan mereka. pernahkah terfikir, betapa anak itu sangat membutuhkan sokongan..kalau bukan dari kalian, siapa lagi? saya faham ibu bapa mana yang tidak mahu yang terbaik untuk anak mereka? tetapi hakikat harus ditelan, apa yang bersisa..itulah saja sumber kekuatan untuk mereka meneruskan apa yang sepatutnya mereka capai.

menjadi apa saja yang boleh kalian banggakan, menjadi apa sahaja yang kalian mahukan, meskipun tidak berjaya terbang ke luar negara, bukankah harapan itu masih boleh dicapai disini? kata orang, tidak ada rotan..akar pun berguna juga.

Allah betul-betul nak uji anda sejauh mana selama ini anda nak bersangka baik dengan perancangan Dia, bila sesuatu yg diharap tidak menjadi. apapun yang penting adalah niat. terbang dan belajar di luar negara,itu cuma salah satu jalan mencapai matlamat, memang susah mengajar hati supaya redha, tetapi dengan izinNya...lama-kelamaaan hati anda akan terpujuk bila satu persatu hikmah itu mula ternampak....


senyum, berlapang dadalah. kerana apapun dan siapapun kita pada hari ini.
tidak lebih dan tidak kurang.
semua datang dari Dia Yang Maha Satu. 

2 comments:

  1. Indeed, so true! sbb untuk dapatkan perasaan itu, kita perlu merasanya dahulu. Whatever path that Allah leads us to, yakinlah, that Allah always wanted the best untuk hamba-hambaNya.

    ReplyDelete
  2. well..inilah lisa yang saya kenal dulu
    lisa yang kuat,cekal,tabah,positif dll haha
    i may not know or understand your pain,but as a friend, i cant afford to watch you go astray (bunyi cm apa je)
    oleh itu,mari kita fokus pada benda2 yang lagi penting dalam hidup kita
    contohnya: buat lebih banyak baik pada ibu bapa, jadi anak yang lebih solehah, jadi hamba Allah yang lagi taat, mantapkan ilmu pengetahuan..
    yo peace :)

    ReplyDelete

 
Images by Freepik