Pages

Tuesday, April 13, 2010

ini kisah kawan baik saya.

ini kisah saya dan seorang budak.kisah bermula apabila seorang rakan saya, miss S memberitahu bahawa dia berkenalan dengan budak ini didalam ruangan maya yahoo messenger. dan mengetahui beliau juga adalah bakal pelajar IB di Kolej Mara Seremban (KMS) namun dalam jurusan bioteknologi. si rakan memberitahu saya,memandangkan saya juga adalah bakal pelajar KMS dan wakil tunggal dr mrsm saya yg mendapat tawaran ke KMS.saya berasa teruja untuk mengenali siapa rakan maya miss S itu.

saya masih ingat,tarikh kami berjumpa buat kali pertama.27 mei 2009 di terminal bas shahab perdana alor setar.ketika itu saya bersama miss S mahu ke maktab di jitra untuk menghadiri HK. saya juga masih ingat,pertama kali dia memperkenalkan dirinya...senyum tidak pernah lekang dari bibirnya. memperkenalkan diri sebagai bekas pelajar mrsm taiping,saya mengandaikan dia seorang yang sangat bijak. dan peramah. simple.sekadar berseluar jeans dan memakai t-shirt putih dgn corak merah serta sneakers yg berwarna merah jugak.

pertama kali saya berasa sgt selesa dengan seseorang yg saya kenal tidak smpai seminggu pon!aneh bukan? saya rasa seronok.cuz byk share common things together. selepas tu,kami kerap ym. setiap hari,dy akan view blog saya dan tinggalkan komen. best! kami byk bercakap soal hidup,manusia...kelakuan dan tabiat manusia..saya xnafikan,saya semakin teruja untuk menjadi kawan sekolejnya tidak lama lagi!

dipendekkan cerita, kitorang pun dh masuk KMS. 1st day daftar,saya tercari2 kelibatnya. 2nd saya mencari miss E,gadis dari sarawak yg turut mengambil jurusan bioteknologi. rupanya miss E sekelas ngn budak lelaki itu! well, kami terus bersahabat. malah saya gembira dpt jumpa dengan dia hari2!

saya selesa dengan sikapnya yg suka ambil berat dan lebih mengutamakan rakan2 disekelilingnya. pasti akan dicuba sedaya upaya,dia xsuka tgk orang lain susah disebabkan dia. sampaikan terkadang itu,saya segan nk mintak tlg dia. saya tahu kalau saya susah,saya boleh harapkan dia untuk tlg saya...

saya semakin sayang dia.rasa bahagia bila ada kawan yg betul2 treat saya dalam erti kata persahabatan yg sebenarnya. haha,mungkin..dia jarang pedulikan hp dy,..tp tu bukan alasan untuk dia tidak menghubungi saya.sungguhpun saya dan dia mengambil program IB, akibat berlainan kelas dan kesibukan masing2..kami semakin jarang berjumpa...lewat telefon,kadangkala ada mesej menyapa...

KAU SIHAT?LAMA XNAMPAK KAU...LISA KAMAL.

bulan 8. saya keluar ke seremban 2 dengan dia. saya bersama miss A, classmate saya dan dia bersama roomatenya, mr. S. nothing much, we just sit, and have chat.its very pleasing. we started to talk about our life in KMS. ketika itu, saya sedar.dia mmg seorang rakan yang baik.saya bertuah sgt dpt jadi kawan dia.pernah satu ketika dia ckap, dia selesa. dan xkan pernah ada orang faham dia lebih baik drpada apa yg saya faham dia. dia jugak pernah cakap, betapa saya nie penting dlm hidup dia. kau tahu, kedudukan kau tu lgi penting dari awek aku. tu pon kalau aku ada awek laa...haha! dia sgt kelakar. sweet.semua orang suka dia.sayang dia.sebab kelkuannya yg sangat menyenangkan sesiapa saja.

sampai satu point,dia sudi kongsi masalah famili dy ngn saya. kesian, dia anak sulung...saya tahu tanggungjawab yg dia rasa. masalah tu timbul time dkt2 nak raya.saya xnafikan. mmg keadaan sangat genting.tp dia masih boleh berlagak biasa. riak wajah nmpak tenang, tpi jiwanya berkocak. semua disembunyikan. he just keep it to himself.kenapa? SBB DIA XNAK ORANG2 DISEKELILING DIA YANG SAYANGKAN DIA RISAU.

bulan 10,tarikh 28 oktober 2009. saya sakit. dan kebetulan pulang berhujung minggu di kedah. saya pulang berseorangan ke seremban dr kulim menaiki bas. malam. saya contact dia, beritahu saya nk pulang ke seremban. tanpa paksaan, dia menawarkan diri mahu menunggu saya di terminal 1. BAHAYA katanya. perempuan pulang bersorangan pukul 4 pagi. saya terharu sangat. sanggup dy nak bersusah payah sebab saya? takpernah saya dapat layanan sebegitu. xpernah terlintas, saya kenal dengan dia. adakah allah nk bg malaikat yg sentiasa untuk jaga saya tp dlm bentuk jelmaan manusia? kalaupun ada, saya rasa pasti dia.

allah dah takdirkan saya berkawan dengan dia. namun, disebabkan satu tindakan bodoh saya...dia dah semakin jauhkan diri dia dari saya....saya dah jarang mesej dia,saya dah semakin lupakan dia..gara-gara saya asyik dengan keseronokan sementara.we start to drift away from each other. saya bodoh sgt time tu.xfikirkan perasaan dia.tp bila saya sedar,alhamdulillah...saya nyaris terlambat. dia masih sudi nak maafkan saya.

dia akui..mmg dia terasa n jauh hati ngn tindakan saya tu tp...saya selepas saya mintak maaf.dy sudi maafkan saya....dia tinggalkn saya sementara, sebagai pengajaran. ketika saya sakit,down ketika itu...baru saya sedar yg saya sangat perlukan dia...tp dia sengaja biarkan. YOU CHOOSE TO LEARN IT IN A HARD WAY. itu katanya....well buddy, i've learnt my lesson enough.. i guess.

waktu buat CAS di ecopark laketown, sekali lagi dy begitu concern. although kaki dy cramp, he ride my motor until he arrived at my grandma house while naj azre drive me home at the same time. masa tu hujan sangat lebat,angin sangat dahsyat....liaht, betapa tingginya pengorbanan seorang sahabat. sejak dari itu saya benar2 yakin...dialah kawan terbaekkk saya dunia akhirat!

gara2 saya...dy rasa dy almost hilang kawan terbaek dy.so saya cuba kembalikan keyakinan dy kat saya. alhamdulillah.saya berjaya....dia text saya AKU GEMBIRA DPT KAWAN MACAM KAU BALIK.SAYANG KAMU.....saya benar2 hargai persahabatan kami.dy benar2 tulus,ikhlas. xada agenda tersirat. i showed my true color to him, dan dia boleh terima. but i think i dun understand him enough. he's a very unpredictable guy.

sampailah satu hari.....saya dilanda satu masalah.seperti biasa...saya akan call dy...menangis2 sambil meraung2...haha!*emo habis*....dy dah jrg nk rply text saya sbb dia bizi sgt.byk kerja .saya faham...lgpun,dy mmg ignorant pasal hp dy...mengalahkan orang yg ada PA plak kalau nk deal ape2 urusan ngn dy..kna call kawan2 dia pulak...ish3...dia bizikan diri dlu pon saya tahu kenapa sebabnya...dia sgt sabar,dengar segala masalah.dgr saya membebel.dengar saya marah2 dia.pastu cara dia pujuk saya balik...senang jer.ckp pasal benda2 sengal,buat saya tergelak n all the pain is gone for a while.

tapi sayang....itulah kali terakhir saya bercakap dengan kawan terbaek saya tu.sebab tarikh 5april 2010 dah mengubah segalanya.RETROGRADE AMNESIA. dia lupa almost memori dia selama di KMS. dia demam,admitted kt hosp seremban,parents datang bwk balik ke a.setar,undergo terapi dan pulang semula ke KMS.malam dia on the way perjalanan pulang ke KMS, setengah jam saya borak dengan dia. sebab dia call. soalan pertama dia...yang sangat memilukan hati saya...

LISA KAMAL...AKU INGAT KAU.TP KAU CLASSMATE AKU KE?

hancur luluh hati saya time tuh. bayangkan dari seorang yang sangat mengambil tahu pasal detail saya...dari tarikh lahir,no IC sehinggalah pasal personaliti dan background saya... tiba2 menjadi begitu asing bagi saya....selama setengah jam itu.saya cuma recall semua benda basic dia di KMS.siapa dia di KMS....siapa classmate dy.apa position dy di KMS...segalanya...tp saya xboleh terlalu laju.saya menangis tertahan2 sepanjang perbualan saya dengan dia.

katanya,doc xbenarkan dia banyak bercakap n kurangkan aktiviti luar. saya susah nk terima apa yg dah jadi kat dia. dia jadi mcm itu....cikgu2 tak tahu,parents dy pon boleh lagi biarkan dia balik seorang diri ke KMS mlm tu. orang ramai mungkin xpercaya....kata dia menipu...menipukah dia? saya xrasa dia menipu. mungkin he's 'pretending' di depan orang yg sayangkan dia.sebab DIA XNAK ORANG RISAUKAN DIA. tp kat sini,when it comes to friends, dia xboleh nk pretending. sebab dia cuma ada kawan2 dia saja yg boleh tolong dia untuk recall memori dia....

saya nak presiden kelab kulinari saya yg rajin dan boleh diharap itu semula.
saya nak tgk dia snap gmbar2...dgn DSLR dia itu...
saya nak dia terus jadi pendengar saya yg setia...
saya nak dia kuar g makan2 kt bistro,selepas jogging kt lake garden sama2...
saya nak kawan terbaekkk saya macam dulu2....
saya nak dia seperti dulu.

saya sedih.sebab dulu saya ada peluang banyak.tp saya sia2kan.
sekarang.
ia perlu masa untuk dibina semula.
saya rasa satu post ni akan jadi lebih pnjang kalau saya terus cerita semua benda2 secara detail.xcukup.

awak nak tau siapa kawan terbaik saya tu?
saya jangka pasti ramai yg dah tahu...

its him.....FIKRI AZZIM JUMADI....



kawan-terbaekkk-sampai-mati.


mood : bergelen air mata telah tumpah semasa menaip post ini. (t_t)...tolong doakan yg terbaik untuk fikri.

song : officially miss you-tamia.

16 comments:

  1. lisa..sabar k
    it will get better somedays.
    qla pnh ade kawan yg prnh kene mcm nie jgk..dnt wrry..die akan ok blk althgh might take some times..doa byk2.

    ReplyDelete
  2. lisa i know it hard..
    but u must be sabar ok..
    itu dugaan dari Allah untuk dia..
    ade hikmah tu sume
    kalo aku kat tempat ko pun aku akan menangis..
    n now ko kene banyak bg semangat untuk die k

    ReplyDelete
  3. wahhh mmg sedeyh cter nie!!!!
    and when we put ourself in his position, mmg x akan tahan dgn dugaan yg dtg terus bertubi2 in the same tyme. wtv its coz of amnesia or just a psychological things, its need our help and support. he need us~

    ReplyDelete
  4. hi kak lisa
    hope he'll get healed from amnesia.
    every bad things will turn out to be good.
    i've read a novel by sophie kinsella
    "Remember Me?"
    and da storyline was sumhow very touchable and kinda similar to ur fren yet taught us not to forfeit from battle such as dis amnesia thingy.
    and yes! he needs your support. be strong akak!

    ReplyDelete
  5. kak lisa.
    sbar ye, doa bnyak2
    pasti stiap kjadian ada hikmahnya
    sume kjdian psti ada sbb knpa kak ngan si dia diduga cmnie.
    insyallah, sgalanya dihrpkn pasti pulih kmbli.

    ReplyDelete
  6. lisa,sabar ye.
    ada hikmahnya smua ni.
    salwa pun nanges baca post ni.
    and that miss S.
    hehehe...
    pape pun,,salwa doakan yg terbaek.
    inshaAllah u can get fikri azzim jumadi yg dlu.

    ReplyDelete
  7. OMG, I CRIED !
    dah la dia hensem wey. Ya Allah. ini baru betul, everything that happened must be a reason. kau, kawan dgn dia. ajar dia tgk dunia blk wey.

    ReplyDelete
  8. thanks for those who read!dunno whut else to say....just hope the best for him!

    shak>>ape kene mengena ngn dy hensem wey??haha

    ReplyDelete
  9. okay.. sangat sedih :( be strong lisa. if u need me..u know how to reach me right?

    i dont think he remembers me anymore :(

    lets pray for him everyone!

    aku sayang kau lisaa kamal :)

    ReplyDelete
  10. lisa, zaty nangis baca post nihh.siyes gila sedey.
    zaty harapkan lisa terus support dia. manatau one day, die bole jadi mcm dulu balek.

    ReplyDelete
  11. lisa dah xtaw nk cakap apa.doa pun dah.solat hajat pon dah.
    the best is...let allah determine the best for him.
    like he always said to me..
    WE'VE DONE OUR PART..LET OUR LUCK DO THE REST!
    :)

    THANKS ZATY.
    :)

    ReplyDelete
  12. hi lisa,
    i'm also a friend of fikri back when we were in taiping..
    i got ur blog link from amalina ismail..

    fikri mmg seorg yg sgt baik, rajin, murah dgn senyuman, mesra dan banyak lagi..
    sy sgt terkejut dgr pasal fikri..
    no wonder before this baca byk post by his x-classmates die ttg die..

    hope fikri akan cepat sihat balik!

    ReplyDelete
  13. mya
    sorry xperasan ur comment kt my blog...
    yup i think he's better right now.
    he's trying his best to mingle up with evryone here.

    people that loves him.
    u.me.us.
    :)

    thanks mya!

    ReplyDelete

 
Images by Freepik